Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Blog overzicht

28 januari is het de Dag van de Privacy. Deze dag is onder andere in het leven geroepen om bedrijven en organisaties aan te sporen de bescherming van hun persoonsgegevens te verbeteren. Privacy is, zeker in de onlinemarketingwereld, een groot issue. Om iedereens privacy zoveel mogelijk te garanderen is vanaf mei 2018 de AVG in werking getreden. De meeste online partijen zijn ondertussen aardig aangepast aan deze wetgeving, maar toch blijft de AVG voor sommige (met name kleinere) spelers in de markt een vaag begrip. Wat valt er nu precies onder en wat betekent dit voor mijn online activiteiten? In deze blog leggen we je precies uit wat de gevolgen zijn voor je website en hoe je hier het beste mee kunt omgaan.

Wat is de AVG?

De GDPR, in het Nederlands de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), is een Europese privacywet die in is gegaan op 25 mei 2018. De AVG verving de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en moet zorgen dat persoonsgegevens beter beschermd worden.

In het kort houdt de AVG in dat je toestemming moet hebben voor het verzamelen en opslaan van persoonsgegevens.

Welke data valt er onder de AVG?

De AVG maakt onderscheid tussen drie soorten data:

  1. Persoonsgegevens
    Bijvoorbeeld NAW-gegevens, IP-adressen en device-ID’s.
  2. Pseudo-anonieme data
    Persoonsgegevens die niet direct tot een persoon te herleiden zijn, maar die een persoon wel individueel maken, zoals een versleuteld e-mailadres of gebruikers-ID.
  3. Anonieme data

De definitie van persoonsgegevens is vrij ruim: “Alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon”. Daarom worden binnen de AVG zowel 1 als 2 gezien als persoonsgegevens.

AVG-richtlijnen voor de opslag voor persoonsgegevens

Maak je gebruik van opslag van persoonsgegevens via jouw website? Dan moet je vanaf 25 mei 2018 voldoen aan de volgende AVG-richtlijnen:

Verwerkersovereenkomst

Als er andere bedrijven zijn die persoonsgegevens voor jou opslaan of verwerken, dan moet je daar volgens de AVG een verwerkersovereenkomst mee sluiten. Voor je website gaat het hierbij bijvoorbeeld om:

Privacyverklaring

Om te voldoen aan de AVG zal de privacyverklaring van je website up-to-date moeten zijn, omdat je via deze weg de bezoekers voldoende moet informeren over wat je met opgeslagen persoonsgegevens doet. Daarnaast informeer je hier je bezoekers hoe zij de opgeslagen gegevens kunnen (laten) verwijderen. Gebruik hierbij geen moeilijke vaktermen, maar zorg dat het tekst is die eenvoudig te begrijpen is voor de alledaagse bezoeker.

Om bovenstaande punten op te pakken adviseren we om contact op te nemen met de developer van jouw website. Het schrijven van een privacyverklaring is iets wat je zelf kunt oppakken. Een handige tool voor het maken van de privacyverklaring vind je hier.

AVG geschikte cookiemelding

Persoonsgegevens en pseudo-anonieme data, zoals eerder in dit blog beschreven, mogen pas worden opgeslagen zodra de bezoeker hier expliciet toestemming voor heeft gegeven.

Wanneer je alleen anonieme gegevens trackt hoef je geen cookiemelding te tonen. Verzamelt jouw website persoonsgegevens of pseudo-anonieme data? Dan is het verplicht om een cookiemelding te hebben die voldoet aan de volgende eisen:

Hoe ziet dit er in de praktijk uit? Een goed voorbeeld van een cookiemelding die aan de AVG-eisen voldoet is de cookiemelding op de website van Frankwatching.

Cookiemelding
Afbeelding 1: Cookiemelding

Bij deze cookiemelding kan de bezoeker zelf aanvinken voor welke cookies hij/zij toestemming geeft. Als je meer informatie over de cookies wilt klik je op ‘Details tonen’ en vouwt onderstaand scherm open.

Marketing cookies
Afbeelding 2: Marketing-cookies

Hier leest de bezoeker meer over de verschillende soorten cookies die worden geplaatst, wat de werking van deze cookies is en de vervaldatum.

Heb je hulp nodig bij het in kaart brengen van alle cookies op jouw website? Wij kunnen zeker een overzicht voor je maken en de bouwer van de website adviseren over de cookiemelding.

Website formulieren volgens de AVG

Elk formulier op je website waarmee je persoonsgegevens verzamelt moet voorzien zijn van een expliciete opt-in checkbox. Er moet hierbij sprake zijn van een actieve handeling en dus mag de checkbox niet al aangevinkt zijn.

Bij toestemming voor verschillende doeleinden moet er voor ieder doel apart toestemming gevraagd worden. Als je bijvoorbeeld jouw bezoekers via een formulier op de hoogte wilt houden van aanbiedingen, maar ook wilt laten inschrijven voor de nieuwsbrief, dan heb je hiervoor twee verschillende checkboxen nodig.

In je formulieren mag je ook geen gegevens vragen die niet direct dienen voor het doel van inschrijving. Voor een nieuwsbriefinschrijving mag je bijvoorbeeld geen rekeningnummer opvragen.

Zelf aan de slag met de AVG

Zoals je hebt gelezen kunnen we je met een aantal van de AVG-richtlijnen goed op weg helpen, maar zal je ook zelf, samen met je webbouwer, actief aan de slag moeten. Heb je hulp nodig met je werkzaamheden rondom de AVG, neem dan contact met ons op via 088 126 7600 of mail naar carolien@copperim.nl.

Lees ook
Strategisch overleg met laptops

19 februari 2020

Hoe maak je de beste landingspagina’s?

Hoe maak je de beste landingspagina? Wat is een landingspagina eigenlijk precies? Dit zijn zomaar een aantal vragen die bij veel website-eigenaars spelen. In deze blog gaan wij je proberen te behoeden voor veelgemaakte fouten, en je tips geven om de ideale landingspagina te maken. Wat is een landing page?…

Auteur: Luuc Hendriks
Expertise(s):
Data
Online marketing strategie
Domeinverhuizing Copper IM

14 februari 2020

Maak van je domeinverhuizing een SEO-succes

Je merknaam veranderen, twee websites samenvoegen of een wijziging van .nl naar .com: er zijn een hoop redenen op te noemen om je domein te verhuizen. Maar wist je dat een domeinverhuizing veel impact kan hebben op je organische posities en SEO-verkeer? Deze impact kan zowel positief als negatief zijn,…

Auteur: Carsten de Groot
Expertise(s):
Data
Online marketing strategie