Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Heb je onze whitepaper al gedownload? Graag geeft Google Data Studio specialist Luuk je nog drie extra tips omtrent de inzet van dashboarding.

Tip 1: Een sneller dashboard met ‘Gegevens extraheren’

Door de hoeveelheid beschikbare data kunnen Google Data Studio dashboards traag worden. Het goede nieuws! Er is een oplossing voor: de databron “Gegevens extraheren” van Google Data Studio. Met deze bron selecteer je alleen welke dimensies en statistieken je van een kanaal naar keuze nodig hebt. Zo voorkom je dat Google Data Studio overbodige dimensies en statistieken telkens bij het opstarten moet laden. Een voorbeeld hiervan zie je in de onderstaand afbeelding. Van in totaal 197 dimensies (bron: Facebook Insights van Supermetrics) zijn we naar de benodigde 16 dimensies gegaan. Dit scheelt uiteraard behoorlijk wat laadtijd!


Tip 2: Ondersteunende conversies in Google Data Studio

Als data-driven marketeers willen we graag de gehele online customer journey van onze klanten in kaart brengen, ondersteunende conversies spelen hier een belangrijke rol in. Ondersteunende conversies worden binnen Google Analytics toegekend aan bijvoorbeeld bronnen die hebben bijgedragen aan een conversie, maar niet de ‘laatste klik’ zijn geweest.

Een voorbeeld:

Klant X ziet een Facebook advertentie van Webshop X in zijn/of haar tijdlijn voorbij komen. Ze klikt op de advertentie en beland zo op de website van Webshop X. Na een paar pagina’s gezien te hebben verlaat ze de webshop zonder een conversie te maken. De volgende dag zoekt ze op de merknaam van Webshop X binnen Google, via een Google Ads advertentie klikt ze door naar de website. Tijdens deze sessie koopt ze een product via de website van Webshop X.

In het bovenstaande voorbeeld is de bron/medium Facebook Ads een ondersteunende conversie en krijgt Google Ads de directe conversie (ook wel Laatste klik conversie) toegekend. Het is dus erg zonde om geen ondersteunende conversies in je Google Data Studio dashboards te tonen!

P.S. in de Google Analytics connector van Google zitten deze statistieken niet verwerkt. Hiervoor moet je bijvoorbeeld de Google Analytics van Supermetrics moeten gebruiken. We adviseren je hier graag over!

Tip 3: Creëer sales funnels 

Sales funnels geven een duidelijk inzicht in hoe conversiegericht jouw webshop is. Het is een handig hulpmiddel om bijvoorbeeld het antwoordt op de volgende vraag te vinden: Op welk(e) touchpoint(s) binnen jouw webshop of website haken potentiële klanten? Bijvoorbeeld bij de aanschaf van een product. In het onderstaande voorbeeld zie je een visuele weergave van een sales funnel, er is gebruik gemaakt van een voorbeeld webshop van Google. Het gehele aankoopproces is hiermee in kaart gebracht. Zo heb je het complete plaatje in Google Data Studio van marketing tot en met de daadwerkelijke sales in je webshop.

Wil je ook aan de slag met Google Data Studio? Bekijk dan eens de mogelijkheden voor een eigen opmaat marketing dashboard. Je vindt ze hier

Schrijf je in voor de Copper IM nieuwsbrief voor de nieuwste blogs!