Conversie Optimalisatie

4 tips voor de inzet van remarketing

4 tips voor de inzet van remarketing

Door middel van remarketing kun je opnieuw contact leggen met eerdere bezoekers van je website / webshop of app. Dit doe je door eerdere bezoekers opnieuw een uiting te tonen wanneer ze andere websites bezoeken. Er zijn veel mogelijkheden voor remarketing denk hierbij aan Google Ads search, display of video remarketing. In dit blog geven we je enkele tips om effectief aan de slag te gaan met remarketing.

OP WELKE PLATFORMEN KUN JE REMARKETING INZETTEN?

Er zijn veel verschillende advertentieplatformen die gebruik maken van remarketing. De meest gebruikte platformen in Nederland zijn; het Google netwerk en Facebook/Instagram, maar ook netwerken zoals Criteo en andere sociale kanalen zijn steeds meer in opkomst.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN REMARKETING?

Het voordeel van remarketing is dat je geen enorme budgetten nodig hebt om er mee aan de slag te gaan. De kosten per klik zijn laag en het bereik is beperkt tot eerdere bezoekers. Het grote voordeel van remarketing is dat je onder de aandacht blijft van je doelgroep die langer de tijd nodig heeft om te beslissen over een aankoop / conversie.

ONZE TIPS VOOR REMARKETING

Tip 1: Wees niet irritant

Een groot nadeel van remarketing is dat je snel als irritant en spammy over kunt komen. Voordat je aan de slag gaat is het belangrijk om goed het beslisproces en de gemiddelde duur tot een aankoop te analyseren. Stel remarketing niet in voor een te lange periode en maak gebruik van een frequency cap.  En voor remarketing moet je volgens de AVG toestemming vragen, let hier ook goed op.

Tip 2: Sluit eerdere kopers uit

De mensen die een aankoop al hebben gedaan of de conversie hebben afgerond wil je niet opnieuw benaderen met dezelfde propositie. Sluit deze daarom uit. Er is niets zo irritant om de schoenen die je net gekocht hebt nog vele malen te zien. Daarnaast is het zonde van je budget als er geklikt wordt.

Tip 3: Zet remarketing in voor cross-selling

Je kan remarketing inzetten om kopers van een bepaald product opnieuw te benaderen met een aanvullend product. Denk bijvoorbeeld aan iPad hoesjes voor iemand die net een nieuwe iPad heeft gekocht.

Tip 4: Test verschillende doelgroepen

Het is slim om veel verschillende doelgroepen aan te maken voor je website / webshop. Door te testen met uitingen op deze doelgroepen kun je bepalen wat het meest effectief is. Je hoeft de doelgroepen ook niet direct volledig te targetten maar kunt ze ook alleen analyseren in Google Ads.