Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Blog overzicht

E-mail is één van de goedkoopste kanalen die je kan inzetten binnen jouw online marketing strategie. Veel bedrijven versturen wel nieuwsbrieven, maar om echt aan e-mail marketing te doen moet je toch eigenlijk wel iets meer effort leveren. Wat dacht je van het bouwen van een campagne? Stop met massacommunicatie en ga zorgen dat je relevant bent voor de ontvanger.

Een bomvolle inbox

Je kent ze vast allemaal wel die e-mails die je ontvangt in je persoonlijke inbox. Een nieuwsbrief van je favoriete webshop, een verjaardagsmail van je telefoonprovider of wat dacht je van een e-mail onder het mom “We willen je beter leren kennen”. Allemaal gericht op specifieke campagnes die de afzender heeft gecreëerd om een zo relevant mogelijke e-mail aan jouw persoonlijk te versturen. Iets wat ik je ook zeker als tip wil meegeven omtrent e-mailmarketing. Zorg dat je de nieuwsbrieven en campagnes ook altijd als persoonlijke e-mail kan versturen aan de ontvanger!

E-mail campagnes

Wellicht herkende je al een aantal campagnes hierboven, maar er zijn een aantal campagnes die eigenlijk niet mogen ontbreken in jouw e-mailmarketing strategie. Al is het natuurlijk van belang om te kijken of deze campagnes ook passen bij jouw bedrijf. Hieronder vind je een aantal e-mailmarketing campagnes, die je eigenlijk wel moet starten, als je meer wilt doen dan enkel een nieuwsbrief versturen. Uiteraard is het van belang om te kijken of de campagne bij jouw bedrijf past, maar het is misschien nog wel belangrijker, om de zogenaamde e-mail flow goed uit te denken en te bedenken waarom je deze campagne wilt starten.

1.Welkomstcampagne
Een goede welkomstcampagne mag eigenlijk niet ontbreken! Een goede eerste indruk maak je maar 1 keer.. Op het moment dat iemand de moeite neemt om zicht in te schrijven voor jouw nieuwsbrief dan wil je dat belonen toch? Doe dat met een goede welkomstcampagne waarin je dankbaarheid en enthousiasme uitspreekt, maar vergeet vooral niet te vermelden wat men nu kan verwachten van de nieuwsbrieven. Zie het ook als mooie campagne om gelijk traffic te genereren naar je webshop of website. Een kortingscode voor een (eerste) bestelling of het downloaden van een exclusieve whitepaper op de website kan daar zeker bij helpen.

2. Abandoned shoppingcart
Je hebt deze e-mails vast wel eens ontvangen in je eigen mail. Een must have als je de omzet wilt laten groeien en e-mailmarketing als kanaal daar serieus een onderdeel van wilt laten zijn. Bij Copper IM zijn klanten dol op de abandoned shoppingcart mailing. De conversie is mega hoog binnen deze mails én daarmee zien ze ook de omzet stijgen. En een mooie bijkomstigheid is dat het relatief gemakkelijk in te regelen is. Als ik met (e-commerce) klanten om tafel ga is dit vaak de eerste campagne die tot stand komt.

3. Verjaardag mailing
Misschien wel hét perfecte moment om te mailen. Relevanter ga je bijna niet worden om de ontvanger op, of rond, zijn of haar verjaardag te mailen. Laten we eerlijk zijn iedereen wilt dan graag in het zonnetje gezet worden toch? Zet een kortingscode in de mail of wellicht stuur je een kleine attentie mee bij de volgende bestelling. Je kan het zo gek niet bedenken. Klein puntje van aandacht. Je moet deze gegevens wel hebben van de ontvanger… Heb je die niet? Pas je welkomstcampagne aan of start een verrijking campagne.

4. Verrijking campagne
Het kwam net al even voorbij bij de verjaardag maling. Om écht relevant te kunnen zijn met e-mailmarketing is het (soms) nodig om meer data te ontvangen van de ontvanger. Zo leer je de ontvanger daadwerkelijk kennen. Uiteraard kan je al veel data/ informatie opvragen bij de welkomstcampagne. Vind je dat geen geschikte plek? Dan start je toch een verrijking campagne? Doel van deze campagne is simpelweg om de ontvanger beter te leren kennen. Deze verrijking campagne kan je letterlijk in iedere branche inzetten. Welke data en informatie je precies kan opvragen? Wat dacht je van; voor- en achternaam, de geboortedatum, interesses of de branche.

5. Win Back campagne
Als je een webshop hebt dan heb je vast wel klanten gehad die een misschien eenmalig een bestelling hebben geplaatst of wellicht heb je klanten die een aantal maanden op rij een bestelling hebben geplaatst. Nu kan het uiteraard zo zijn dat klanten niet vaker willen of kunnen bestellen, maar hé wat is er mis met een kleine check of je ze terug/ over kan halen om nog eens een bestelling te plaatsen. Dit kan je doen met een win back campagne uiteraard is het dan wel van belang dat je deze data beschikbaar hebt binnen jouw klanten database.

En hoe nu verder?

Ik heb hierboven natuurlijk heel kort de verschillende campagnes genoemd. Echter als je aan de slag wilt met bijvoorbeeld één van deze e-mailmarketing campagnes dan zou ik je adviseren om het eerst goed uit te denken en uit te tekenen. Onderstaande punten zijn écht van belang om even op papier te zetten:

Vind je het leuk om eens te kijken of we samen toffe campagnes voor je kunnen uitdenken? Neem dan gerust contact op en dan kom ik graag bij je langs om over (jouw huidige) e-mailmarketing te brainstormen.

Heb je e-mail marketing eigenlijk al op de rit dan helpen we je bij Copper IM ook graag met één van de andere online marketing kanalen. Je vindt hier al onze diensten.

Lees ook
Google rich snippets

23 juli 2020

Aan de slag met Google Shopping CSS?

Google Shopping CSS Partners: Wat is het en waarom moet je het gebruiken? Wellicht heb je er nog nooit van gehoord: het CSS Partnerprogramma van Google. Dit programma is in 2017 ontstaan nadat de EU een miljoenenboete aan Google uitdeelde vanwege vermeend machtsmisbruik via Google Shopping. Door binnen Google Shopping…

Auteur: Job Kramer
Expertise(s):
e-mail marketing
Online marketing strategie
E-mailmarketing

17 juli 2020

5 tips voor jouw e-mail & e-mail template

Je gaat van start met het versturen van een nieuwsbrief voor jouw organisatie, webshop of bedrijf. Een goed template voor bijvoorbeeld de nieuwsbrief die je wilt gaan versturen is daarin van groot belang! Heel eerlijk, als je daar geen tijd aan besteedt, dan is dat écht een gemiste kans. In…

Auteur: Carolien Visser
Expertise(s):
e-mail marketing
Online marketing strategie