Zoekmachine optimalisatie

5 tips om schoon te werken in google tag manager

5 tips om schoon te werken in google tag manager

Werken met Google Tag Manager begint vaak met het even snel plaatsen van een Google Analytics script. Een tijdje later volgt de Facebook pixel. Daarna nog eens de LinkedIn pixel en je bedenkt dat je eigenlijk ook nog enkele gebeurtenissen wilt meten. Zo staat binnen de kortste keren je Google Tag Manager account vol met verschillende tags, triggers en variabelen. Heb je dit vanaf het begin af aan zonder structuur gedaan, dan is de kans groot dat je het overzicht langzaam kwijtraakt. Helemaal vervelend als er ook nog andere partijen of collega’s in werken die nu niet goed kunnen achterhalen of bijvoorbeeld een bepaalde trigger al bestaat en deze nogmaals gaan aanmaken. Ga je aan de slag met een nieuw Google Tag Manager account?  Zorg er dan voor dat je vanaf het begin af aan “schoon” werkt. Dit doe je met onderstaande tips.

DUIDELIJKE NAAMGEVING VAN TRIGGERS, TAGS EN VARIABELEN

Zorg ervoor dat je een logische benamingstructuur hanteert. Het moet bij het lezen van de benaming voor iemand anders meteen duidelijk zijn waarvoor de trigger, tag en variabele dient. Indien je werkt in een groot team, dan is het verstandig te documenteren hoe deze benamingstructuur werkt zodat iedereen in het team dezelfde aanpak hanteert. Drie basisvragen die je kan gebruiken voor het benoemen van een tag zijn:

  • Wat voor soort tag is het? (Google Analytics, Facebook etc.)
  • Wat voor actie wordt er gemeten/uitgevoerd (Pixel, Gebeurtenis, etc.)
  • Hoe wordt de tag afgevuurd? (Externe link klik, Formulier submit, pagina geladen etc.)

“Google Analytics – Gebeurtenis – Externe link klik” zou dan een tag naam kunnen zijn voor alle externe link klikken die je op de site wil meten.

MAAK GEBRUIK VAN MAPPEN IN GOOGLE TAG MANAGER

Om het naast de naamgeving nog overzichtelijker te maken, kun je in Google Tag manager gaan werken met mappen. Bedenk ook hier een logische structuur en benaming voor. Een die het best past bij jouw organisatie. Een goede manier is om bijvoorbeeld de mappen aan te maken op basis van applicatie. Bijvoorbeeld een map voor Google Analytics, Sociale Media, A/B Testing etc. Hou er rekening mee dat er binnen een map niet nog een map aangemaakt kan worden en dat een tag, trigger of variabele maar in één map geplaatst kan worden.

VERSIE BESCHRIJVING GEBRUIKEN

Wanneer wijzigingen gepubliceerd worden, drukken mensen meestal zo snel mogelijk op de “verzenden” knop en daarna op “publiceren” zonder een blik te werpen op het versie beschrijving veld. Vooral voor grote accounts met meerdere gebruikers is dat zonde. Door even de kleine moeite te nemen met het invullen van een korte beschrijving van de aanpassingen, help je niet alleen de overige gebruikers die benieuwd zijn wat er precies veranderd is, maar ook jezelf wanneer je de vraag krijgt wat heb jij 5 maanden geleden aangepast en waarom. Bekijk de versie beschrijving en je weet meteen wat en waarom iets gebeurd is.

MEERDERE GEBRUIKERS = MEERDERE WERKRUIMTEN

Wanneer je in een groot Google Tag Manager account werkt met meerdere personen, dan kun je het beste per persoon een eigen werkruimte aanmaken. Werkruimten fungeren als een soort sandbox, waardoor meerdere gebruikers de vrijheid hebben om verschillende triggers, tags en variabelen te testen in hun eigen afgesloten omgeving.

Werk je met meerdere personen tegelijk en zitten jullie beide niet in een aparte werkruimte, dan heb je kans dat je elkaars wijzigingen publiceert terwijl één van beide misschien nog niet helemaal klaar is met het doorvoeren van de wijzigingen. Met aparte werkruimten kan iedere gebruiker zijn eigen gang gaan en worden zijn wijzigingen pas gepubliceerd wanneer hij dit zelf doet. Werk je bijvoorbeeld met een online marketing bureau? Zorg dan dat er in ieder geval twee werkruimten zijn, één voor het online marketing bureau en één voor je zelf.

HALF JAARLIJKSE GOOGLE TAG MANAGER CHECK

Tot slot is het verstandig om na een lange periode kritisch door het Google Tag Manager account heen te klikken en te kijken of er tags, triggers of variabelen bestaan die niet meer nodig zijn of per ongeluk dubbel zijn aangemaakt. Zou houd je je account netjes en up to date. Heb je hulp nodig bij het inrichten en/of opschonen van jouw Google Tag Manager account? Wij helpen je graag!