Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Blog overzicht

Google Ads is een geweldig hulpmiddel om meer potentiële klanten te bereiken, maar hoe pas je dit toe in de toeristisch-recreatieve branche? Veel organisaties hebben te maken met hoge concurrentie en flink oplopende CPC’s (kosten per klik). Lees deze 5 tips, die we hebben samengesteld met onze klant Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, als je een beginnende Google Ads adverteerder bent en jouw budget optimaal wilt besteden.

Tip 1: Sluit zoektermen uit
Naast het inkopen van zoektermen, is het belangrijk om zoektermen uit te sluiten. Zo voorkom je dat je betaalt voor een klik op een advertentie, terwijl jouw website niet hetgeen is waar de bezoeker naar op zoek is. Voor een restaurant in Nijmegen dat geen vleesgerechten verkoopt, koop je bijvoorbeeld de zoekterm ‘+restaurant +Nijmegen’ in. Mensen die zoeken op ‘steak restaurant Nijmegen’, krijgen deze advertentie nu ook te zien. En als ze op je advertentie klikken, betaal je dus voor iemand die niet gaat reserveren. Door de zoekterm ‘steak’ uit te sluiten voorkom je dit.

Tip 2: Loop de zoektermen na
Stel de datum van je campagne in op minstens een jaar (en anders de looptijd) en loop de zoektermen van alle advertentiegroepen na. Hier staan de zoektermen die gebruikt zijn om jouw advertenties te zien. Er staan altijd woorden tussen die je nog uit moet sluiten of waar je nog niet aan gedacht had om in te kopen. Het is dus slim om deze zoektermen regelmatig na te lopen en indien nodig aan te passen.

Tip 3: Houd je kwaliteitsscore in de gaten
Je vindt de kwaliteitsscore bij de zoekwoorden die je ingekocht hebt. Als de kolom er niet bij staat, voeg je deze toe bij Kolommen rechts bovenaan. De kwaliteitsscore wordt bepaald door het meten van de ervaring op de bestemmingspagina, de verwachte CTR (doorklikpercentage) en de advertentierelevantie. Voeg deze kolommen ook meteen toe voor een goed overzicht.

Zorg ervoor dat je gemiddelde kwaliteitsscore per advertentiegroep op een 8 zit. Voor de zoektermen die lager scoren dan een 8 kijk je waar dat aan ligt (ervaring op bestemmingspagina, verwachte CTR of advertentierelevantie). De snelste manier om de score omhoog te krijgen is door je ingekochte zoektermen te gebruiken in de koppen en omschrijving van je advertentie.

Afbeelding 1: kwaliteitsscore check

Als de ‘ervaring op de bestemmingspagina’ laag scoort is er vaak iets meer werk aan de winkel. Controleer eerst of de landingspagina van de advertenties wel aansluit op de zoektermen. Adverteer je over een Paasarrangement, laat de landingspagina dan ook over het Paasarrangement gaan en verwijs bijvoorbeeld niet naar de Homepagina. Dit is namelijk niet waar de bezoeker naar op zoek is. Als de bestemmingspagina goed overeenkomt en de score blijft laag, dan is er een andere reden waarom de ervaring slecht scoort.

Tip 4: Gebruik extensies voor de klant
Je maakt het verschil met service, gebruikersgemak en bereikbaarheid. Je verliest klanten als bepaalde informatie moeilijk te vinden is. Met sitelinks help je klanten op weg, nog voordat ze op je website zijn. Sitelinks voor bijvoorbeeld het menu, populaire arrangementen of het maken van een afspraak zijn dus aan te raden. Voeg daarnaast ook een locatie- en oproepextensie toe, zodat het slechts 1 klik kost om de juiste pagina te bereiken.

Afbeelding 2: Sitelink extensies

Tip 5: Gebruik extensies voor jezelf
Heb jij een mogelijkheid om online te reserveren, maar wordt hier nog veel voor gebeld? Dan is een sitelinkextensie ideaal. Voeg een sitelink voor online reserveren toe aan alle advertentiegroepen, zodat ook mensen die op ‘contact’ of ‘route’ zoeken meteen zien dat je ook online kunt reserveren. Dit scheelt veel telefoontjes en dus tijd voor het personeel. Zorg er wel voor dat de landingspagina daadwerkelijk een reserveringspagina is.
Vragen over bepaalde service en faciliteiten, zoals: een lift, rolstoelvriendelijk, dieetwensen en (gratis) parkeergelegenheid kun je verminderen met highlight extensies. Vraag ook bij je collega’s na welke vragen en verzoeken veel voorkomen, zodat je dit kunt opnemen.

Hulp nodig bij het inrichten van je online marketing werkzaamhedenNeem dan contact met ons op; we bespreken graag de mogelijkheden met je onder het genot van een kop koffie.

Lees ook

26 mei 2020

Hoe blijf je zichtbaar in crisistijd?

Sinds de uitbraak van COVID-19 in Nederland zitten veel bedrijven met de handen in het haar. Hoe overleef je als onderneming deze moeilijke tijd en waar begin je als het gaat om je marketing prioriteiten? Is het verstandig om de marketing compleet stil te leggen of kun je er juist…

Auteur: Kimberley Wieland
Expertise(s):
SEA
Banner diensten

20 mei 2020

Marketing inzet tijdens de corona-crisis

Niemand ontkomt eraan. Het corona-virus houdt de gehele wereld in zijn greep. Waar we begin dit jaar in Nederland nog dachten, dat het een ver-van-mijn-bed-show was, is ook onze wereld, binnen een paar weken helemaal op zijn kop gezet. Mensen moeten massaal thuisblijven, de horeca moet zijn deuren sluiten, docenten…

Auteur: Nick van der Blom
Expertise(s):
SEA