Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Blog overzicht

Wat maakt een Google Ads campagne effectief? Dit verschilt per organisatie en de doelen die men heeft gesteld voor de campagne. Er zijn geen regels die je moet volgen zodat je altijd succesvol bent met Google Ads. Wel zijn er duidelijke richtlijnen waar een campagne aan moet voldoen.

1. Bepalen en instellen van Google Ads doelen

Campagnes zijn erg lastig te managen als je geen inzicht hebt in wat je wil bereiken en weet wat daadwerkelijk de conversies zijn. In veel gevallen zien we dat er dan gestuurd wordt op zoveel mogelijk verkeer uit het budget maar dit is niet de meest effectieve keuze.

1.1 Stel duidelijke doelen voor je campagne

Voor je start met een Google Ads campagne is het belangrijk dat je weet welke conversies je wilt behalen en wat deze maximaal mogen kosten. Een voorbeeld hiervoor is: “Vanuit mijn maandelijkse advertentiebudget van €2.000,- wil ik 20 contactaanvragen realiseren. Dit komt neer op €100,- per contactaanvraag.”

1.2 Stel de juiste doelen in

Voor je website heb je ongetwijfeld meerdere doelen gesteld. Denk hierbij aan downloads van whitepapers, invullen van contactformulieren, inschrijven voor nieuwsbrieven, enz. Toch zijn niet altijd alle doelen even relevant voor je Google Ads campagne. Wanneer je gebruik maakt van een van de automatische bijsturingsopties van Google Ads is het erg belangrijk dat je de juiste doelen hebt ingesteld in Google Ads. Je wil niet dat Google Ads automatisch gaat bijsturen op een minder relevant doel. In het voorbeeld voor deze campagne stel je een ingevuld contactformulier als doel in.

2. Bied op de juiste woorden op de juiste manier

Met het niet juist inkopen van zoekwoorden kun je veel van je advertentiebudget besteden aan niet relevante zoekopdrachten. Met het inkopen van brede zoektermen geef je Google de ruimte om jouw advertenties bij vergelijkbare woorden te plaatsen. Toch zijn vergelijkbare woorden niet altijd relevant voor jouw organisatie en doelen.

Advies is om de woorden in te kopen als extended broad match. Dit doe je, door voor de zoekwoorden een plusje (+) te plaatsen. Op de zoekopdracht +Google +Ads +training ben je vindbaar op zoekopdrachten die de woorden in een andere volgorde plaatsen maar de termen met een plusje moeten altijd in de zoekopdracht van de gebruiker terugkeren.

Daarnaast is het belangrijk om altijd goed te blijven kijken naar de werkelijke zoektermen en niet relevante zoektermen uit te sluiten.

3. Maak gebruik van doelgroepen

Advies is om aan het Ads account altijd remarketing campagnes toe te voegen. Mocht je er toch voor kiezen om dit niet te doen is het nog wel relevant om bij alle campagnes die je draait doelgroepen toe te voegen. Met de automatische biedopties kijkt Google naar zeel veel factoren. Eerdere interactie met jouw website door de zoekers is hier een van. Door meerdere relevante doelgroepen toe te voegen aan je campagnes help je Google om effectiever bij te sturen.

4. Is je landingpage effectief?

Kijk voor je verkeer met een Google Ads campagne naar je landingpage stuurt eens kritisch naar deze landingpage en stel jezelf de volgende vragen:

Wanneer je positief kunt antwoorden op deze vragen is je landingpage geschikt om te starten met Google Ads. Als er verbeterpunten zijn is het advies om deze eerst op te pakken voordat je er betaald verkeer naartoe stuurt.

5. Is mijn campagne nu gegarandeerd effectief?

In veel situaties is Google Ads een zeer effectief middel. Toch raden we altijd aan om te blijven monitoren en bijsturen om zo het beste resultaat te behalen. Sommige zoektermen zijn door de vele concurrentie zo duur dat ze voor anderen niet interessant meer zijn. Denk altijd goed na over de doelen die je gesteld hebt en durf ook andere dingen te testen om die doelen te behalen.

Ben je benieuwd of jouw Google Ads campagnes effectief staan ingesteld? Vraag nu bij Copper IM jouw gratis Google Ads analyse aan!

Lees ook
SEO zoekintenties

8 oktober 2020

Meer én kwalitatiever SEO-verkeer? Speel in op de zoekintentie van je doelgroep

De missie van Google is om gebruikers te voorzien van de beste zoekresultaten voor hun zoekopdracht. Unieke en relevante content wordt daarom gezien als belangrijkste ranking factor binnen het algoritme. Door in zoektermanalyses al rekening te houden met de zoekintentie achter een zoekopdracht, sluiten jouw pagina’s optimaal aan bij de…

Auteur: Mike van Leijen
Expertise(s):
SEA
Analytics

7 oktober 2020

Ben jij al klaar voor Black Friday? Bereid je voor met onze 3 tips!

Volgende maand is het alweer zo ver. Op 27 november barst de koopgekte weer los. Als ondernemer kan je de laatste jaren niet meer om Black Friday heen en door de steiging in online aankopen door de Corona-crisis dit jaar al helemaal niet meer. Dit is je kans om nog…

Auteur: Nick van der Blom
Expertise(s):
SEA
Analytics