Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Blog overzicht

Misschien ken je het wel: je hebt een goed lopende webshop met een mooi assortiment aan producten. Onlangs heb je Google Shopping laten inrichten om de webshop verder te laten groeien, maar je merkt dat je producten niet in beeld komen bij het invoeren van relevante zoektermen. Je zult je vast afvragen hoe dit kan. In veel gevallen ligt dit aan je datafeed.

In dit blog leggen we je uit wat feedmanagement is en waarom Channable een zeer praktische tool is om mee aan de slag te gaan.

Wat is een datafeed?

Een datafeed of feed is een export-bestand van de productdatabase van je webshop. In dit bestand, dat meestal in het bestandstype .xml wordt aangeleverd, vind je een overzicht van alle producten en informatie over deze producten die op je website of in je webshop te vinden zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan prijs, beschrijving, voorraad, verzendkosten enzovoorts. Na het exporteren van deze feed kan je deze inzetten op een kanaal waar het werken van feeds wordt aangeboden, zoals Google Shopping en Facebook.

Voorbeeld google shopping

Afbeelding 1: Producten in Google Shopping

Vaak kom je er bij het maken van een .xml export achter dat de informatie die je op de website hebt staan niet voldoet aan de vereisten die Google Shopping hieraan stelt, of dat de feed niet volledig is. Zo ontbreken er bijvoorbeeld waarden. Dit gaat ten koste van de vindbaarheid van je producten en het rendement dat je potentieel uit Google Shopping kan halen. Daarom is het nu is het tijd voor feedmanagement.

Feedmanagement

Met feedmanagement verrijk je de gegevens in je productfeed, zodat deze voldoet aan de vereisten en je een hogere relevantie behaalt. Er zijn meerdere manieren om je feed te verrijken:

1. Handmatig aanvullende productinformatie toevoegen aan de producten op je website.

Dit is nagenoeg altijd een tijdrovend proces en bij grotere webshops onbegonnen werk. Elk product moet individueel en met de hand worden aangepast. Hierdoor ben je al snel veel kostbare tijd kwijt. Voor veel webshops is dit dus niet de meest ideale oplossing voor het verrijken van je datafeed.

2. Je feed laten verrijken door je webbouwer

Door aanvullende productinformatie te laten toevoegen door je webbouwer bespaar je een hoop tijd die je aan andere belangrijke zaken kan besteden. Echter, is dit vaak een vrij kostbaar proces. De webbouwer moet immers nieuwe code schrijven voor de productinformatie die nodig is voor een goede feed.

3. Je feed verrijken met Channable

Een derde mogelijkheid om je datafeed te verrijken is door het gebruik van Channable. Met Channable heb je de mogelijkheid om je productfeed eenvoudig en laagdrempelig door middel van regels te verrijken. Door middel van dit kanaal kan je aanvullende productinformatie dynamisch laten toevoegen aan je productfeed, waardoor je de feed zelf kan optimaliseren zonder hier technische kennis voor nodig te hebben.

Wat is Channable?

Channable is een tool voor feedmanagement en SEA-automatiseringen. Het dient als schakel tussen je webshop en het kanaal waar je de datafeed indient. Door middel van een koppeling met je webshop worden al je producten in een Channable feed geladen, waarna je de keuze hebt uit een groot aanbod aan platformen waarvoor je een feed kan opbouwen. In feite creëer je dus een volledig losstaande feed van je webshop, die je ook zonder aanpassingen aan je website kan verrijken. Zo kan je Channable bijvoorbeeld inzetten voor Google Shopping.

“Met Channable kun je gemakkelijk je productinformatie aanvullen en optimaliseren en je producten filteren,

om zodoende betere resultaten te behalen.”

positie van channable

Afbeelding 2: De positie van Channable in feedmanagement

Dit verrijken gebeurt aan de hand van regels die worden opgebouwd via een “Als” – “Dan” systeem. Op deze manier kan je missende waarden toevoegen aan je datafeed. Doordat er een feed wordt gecreëerd kan je zowel ontbrekende velden als nieuwe velden toevoegen aan de productinformatie van je webshop. Kortom, je hebt volledige vrijheid om een feed te maken die volledig aansluit bij de doelen van jouw webshop.

In onderstaand voorbeeld is het veld voor “brand” leeg voor het desbetreffende product. Met Channable is er een regel aangemaakt waardoor de correcte gegevens automatisch worden ingeladen voor dit veld, mits deze voldoet aan de gestelde vereisten.

regel in channable

Afbeelding 3: Voorbeeldregel in Channable

Hoe ga je te werk met Channable?

stappen channable

De instap voor Channable is laagdrempelig. In drie stappen kan je aan de slag met je datafeed:

  1. Door middel van een import die je maakt vanuit een platform naar keuze (CMS, .xml-bestand, Excel-bestand enzovoorts) laad je de producten en productinformatie van je webshop in.
  2. Vervolgens controleer je de ingeladen producten en voeg je naar wens velden toe die je mee wil nemen in de feed. Ook is dit het moment om de productvelden te controleren op ontbrekende waarden, zodat je deze alsnog kan meenemen in de feed.
  3. Wanneer dit overzicht is gemaakt, kies je het kanaal waarvoor je een feed wil maken en bouw je deze op door middel van regels. Hier heb je de mogelijkheid om de feed naar wens te verrijken. Wanneer dit afgerond is, exporteer je de feed en kan je aan de slag!

Waarom je aan de slag moet gaan met Channable

Wanneer je organisatie nog geen gebruik maakt van een feed en je hiermee aan de slag wil, biedt Channable een goede en betaalbare instapmogelijkheid. Bekijk hier de Channable prijzen. Twijfel je nog over de voordelen van Channable? We hebben ze nog eens voor je op een rijtje gezet:

Aan de slag!

Nu je meer hebt geleerd over feedmanagement en Channable is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Twijfel dan niet en neem contact met ons op. We leggen je graag de kansen en mogelijkheden van Channable uit.

Lees ook

26 mei 2020

Hoe blijf je zichtbaar in crisistijd?

Sinds de uitbraak van COVID-19 in Nederland zitten veel bedrijven met de handen in het haar. Hoe overleef je als onderneming deze moeilijke tijd en waar begin je als het gaat om je marketing prioriteiten? Is het verstandig om de marketing compleet stil te leggen of kun je er juist…

Auteur: Kimberley Wieland
Expertise(s):
SEA
Banner diensten

20 mei 2020

Marketing inzet tijdens de corona-crisis

Niemand ontkomt eraan. Het corona-virus houdt de gehele wereld in zijn greep. Waar we begin dit jaar in Nederland nog dachten, dat het een ver-van-mijn-bed-show was, is ook onze wereld, binnen een paar weken helemaal op zijn kop gezet. Mensen moeten massaal thuisblijven, de horeca moet zijn deuren sluiten, docenten…

Auteur: Nick van der Blom
Expertise(s):
SEA