Advertising

Google ads advertentie-extensies

Google ads advertentie-extensies

Google implementeert steeds meer nieuwe advertentie-extensies mogelijkheden voor haar Ads-campagnes. In dit artikel lichten we toe wat advertentie-extensies zijn en wanneer ze vertoond kunnen worden.

WAT ZIJN GOOGLE ADS EXTENSIES?

Advertentie-extensies zijn toevoegingen aan de reguliere Google Ads-advertenties. Advertentie-extensies helpen de adverteerders om meer relevante doorklikmogelijkheden te bieden aan potentiële klanten. Er zijn geen extra kosten verbonden aan het toevoegen van advertentie extensies. Je betaalt de reguliere kosten per klik (CPC).

WELKE ADVERTENTIE-EXTENSIES ZIJN ER?

Je hebt als adverteerder de keuze uit de volgende handmatig in te stellen advertentie extensies;

  • Sitelinkextensies: Extra links toegevoegd aan de advertentie
  • Highlight-extensies: Highlights zoals ‘gratis verzending’ of ’24-uurs klantenservice’
  • Extensie voor website-informatie: De informatie wordt dan onder je advertentie weergegeven in de vorm van een kop
  • Oproepextensies: Toevoeging van een click-to-call telefoonnummer
  • Berichtextensies: Toevoeging van een telefoonnummer om te sms’en
  • Locatie-extensies: Toevoeging van je Google mijn Bedrijf locatie
  • Prijsextensies: Toevoeging van diensten of productcategorieën met prijsinformatie
  • App-extensie: Toevoeging van de mogelijkheid om je app te downloaden
  • Promotie-extensie: Toevoeging van een specifieke sale-uiting

Daarnaast bestaan er ook nog een automatische advertentie-extensie. Deze kan je niet handmatig binnen je Google Ads account instellen en vereisen een andere aanpak.

  • Verkopersbeoordelingen: Toevoeging van reviewrating in de vorm van gele sterren. Er zijn specifieke voorwaarden waar je website aan moet voldoen voordat deze extensie bij je advertenties wordt vertoond. Zo moet je minimaal 100 unieke reviews hebben ontvangen met een minimale score van 3,5 uit 5 en aangesloten zijn bij een Google-partner reviewsysteem.

WANNEER WORDEN ER ADVERTENTIE-EXTENSIES WEERGEGEVEN?

Advertentie-extensies worden alleen vertoond bij advertenties die een toppositie behalen. Hiervoor zal je dus een goede kwaliteitsscore en een goede bieding voor moeten genereren. Een toppositie is nog geen garantie dat de extensie vertoond wordt. De relevantie van een extensie bij de daadwerkelijke zoekopdracht is ook een belangrijke factor.

ADVERTENTIE-EXTENSIES VERHOOGT KWALITEIT?

Wanneer ze op de juiste manier worden toegepast, kunnen de advertentie-extensies zorgen voor een toename in performance van de advertenties. Zo zal het doorklik percentage (CTR) hoger zijn wanneer er meerdere opties zijn om te klikken en zal de conversie beter zijn wanneer de relevantie van de advertentie hoger is.

ZELF AAN DE SLAG MET ADVERTENTIE-EXTENSIES?

Het toevoegen van advertentie-extensies is zeer gemakkelijk. Advertenties-extensies worden ingesteld op account-, campagne- of advertentiegroepniveau. Je hebt hierdoor veel speelruimte om extensies toe te voegen die voor alle campagnes relevant zijn (zoals informatie over de klantenservice of levering), of extensies die juist relevant zijn voor een campagne of advertentiegroep (zoals informatie over product of prijs). Je vindt de advertentie-extensies binnen Google Ads naast het tabblad ‘Advertenties’.

STATISTIEKEN VAN DE EXTENSIES

De statistieken van de extensies zijn ook bereikbaar via de advertentie-extensietab. Het nadeel van de sitelink advertentie-extensies is dat er niet gespecificeerd wordt op welke sitelink er geklikt is.