Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Blog overzicht

Google voert dagelijks kleine wijzigingen door in het algoritme. Vaak merken we hier (vrijwel) niets van. Alleen bij de zogenoemde Google core-updates zien we vaak verschuivingen in posities en gevolgen in de organische resultaten van websites. Op 25 oktober 2019 kondigde Google de BERT-update aan als ‘de grootste update in vijf jaar’. Maar wat is de Google BERT-update precies en wat zijn de gevolgen voor SEO?

Wat is de Google BERT-update?

De Google BERT-update is een core-update die Google helpt bij het begrijpen van ingewikkelde zoekopdrachten. Door kunstmatige intelligentie begrijpt de zoekmachine de context van een zoekopdracht beter. Hierdoor sluiten de zoekresultaten op basis van content beter aan op de zoekopdrachten. Google kondigde de algoritme-update op 25 oktober 2019 aan als de grootste update in vijf jaar. Bij 10% van alle zoekopdrachten worden de zoekresultaten beïnvloed door de update.

Statement over de Google BERT-update

BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Met dit algoritme kan de Google crawler webpagina’s begrijpen vanuit een natuurlijke taal. Het begrijpt woorden en zinnen beter, omdat het de context en nuances meeneemt. In hun statement over de update, omschrijft Google dit als volgt:

“These improvements are oriented around improving language understanding, particularly for more natural language/conversational queries, as BERT is able to help Search better understand the nuance and context of words in Searches and better match those queries with helpful results.

Particularly for longer, more conversational queries, or searches where prepositions like ‘for’ and ‘to’ matter a lot to the meaning, Search will be able to understand the context of the words in your query. You can search in a way that feels natural for you.”

Voorbeelden van zoekresultaten na de core update

De core update helpt Google dus om zoekresultaten beter te laten aansluiten bij langere en zeer concrete zoekopdrachten. Dat biedt meer relevantie en een betere gebruikerservaring. Voorbeelden van de werking van het BERT-algoritme zie je hieronder.

Afbeelding met schermafbeelding

Automatisch gegenereerde beschrijving
Afbeelding 1: Voorbeelden van de werking van het BERT-algoritme

Voor de wijzigingen in het algoritme begreep Google de bovenstaande zoekopdracht minder goed. Het zoekresultaat dat bovenaan stond, beantwoordt de vraag in de verkeerde volgorde. Namelijk voor reizigers van de VS naar Brazilië in plaats van andersom. Na de update begrijpt Google contextuele woorden als ‘van’ en ‘naar’ beter, waardoor het bovenste zoekresultaat nu wel optimaal aansluit bij de zoekopdracht.

Afbeelding met schermafbeelding

Automatisch gegenereerde beschrijving
Afbeelding 2: Google resultaten door kunstmatige intelligentie

Hierboven nog een voorbeeld van hoe Google de resultaten door kunstmatige intelligentie beter laat aansluiten bij de zoekopdracht. Omdat de crawler nu de context door het woord ‘zonder’ beter begrijpt, vertoont de zoekmachine een veel relevanter resultaat.

Gevolgen van Google BERT voor SEO

Deze update kunnen we zien als een vervolg op ontwikkelingen als Google Rankbrain, Voice search en de focus op langere zoekopdrachten en concrete vragen in Google. Qua SEO-strategie spelen we hier bij Copper IM daarom al een hele tijd op in. De belangrijkste factoren om rekening mee te houden zijn:

Verder verwachten we dat deze update vooral invloed heeft op de volgende soorten pagina’s:

Wanneer komt de Google BERT-update naar Nederland?

Momenteel lijkt de BERT-update alleen nog maar te zijn uitgerold in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar nog niet in Nederland. Het is moeilijk in te schatten wanneer we de eerste signalen van de update in ons eigen land gaan zien. Vaak worden dit soort updates eerst uitgerold in grotere landen om ons heen als Duitsland en Frankrijk en volgt Nederland daarna.

Zelf nemen we de aandachtspunten uit deze update al geruime tijd mee in onze SEO-strategie voor klanten. We adviseren klanten ook om hier zeker nu al mee aan de slag te gaan. Zo voorkom je dat je getroffen wordt en pluk je na het uitrollen van de update zelfs al direct de vruchten hiervan.

Hulp nodig bij het strategisch inspelen op deze update met jouw SEO? Neem dan contact met ons op. We bespreken graag de mogelijkheden voor een SEO advies met je onder het genot van een kop koffie.

Lees ook

26 mei 2020

Hoe blijf je zichtbaar in crisistijd?

Sinds de uitbraak van COVID-19 in Nederland zitten veel bedrijven met de handen in het haar. Hoe overleef je als onderneming deze moeilijke tijd en waar begin je als het gaat om je marketing prioriteiten? Is het verstandig om de marketing compleet stil te leggen of kun je er juist…

Auteur: Kimberley Wieland
Expertise(s):
SEO
Banner diensten

20 mei 2020

Marketing inzet tijdens de corona-crisis

Niemand ontkomt eraan. Het corona-virus houdt de gehele wereld in zijn greep. Waar we begin dit jaar in Nederland nog dachten, dat het een ver-van-mijn-bed-show was, is ook onze wereld, binnen een paar weken helemaal op zijn kop gezet. Mensen moeten massaal thuisblijven, de horeca moet zijn deuren sluiten, docenten…

Auteur: Nick van der Blom
Expertise(s):
SEO