Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Blog overzicht

SEO uitbesteden? Bekijk onze smaken

Er zijn veel SEO tools te vinden op het internet. De een wat beter dan de andere. Hieronder staan vijf tools die onze zoekmachine optimalisatie experts regelmatig gebruiken. Dit zijn natuurlijk nog lang niet alle handige SEO tools die er zijn; we zouden daar bijna een boek over kunnen schrijven.

Google Search Console

Google Search Console (vroeger Google Webmaster Tools) is een gratis SEO-tool van Google. Met Google Search Console kun je 4 optimalisatiepunten analyseren: techniek, prestaties, gebruiksvriendelijkheid en indexatie. Je krijgt bijvoorbeeld inzicht in verkeersgegevens van Google Zoeken. In combinatie met bijvoorbeeld Google Analytics kun je hier hele nuttige informatie uit halen. Ook krijg je bij indexeringsproblemen een melding vanuit Google Search Console. Het enige wat je nodig hebt voor Google Search Console is een Google account en een website. Je moet wel kunnen verifiëren dat deze website van jou is. Dit kan het makkelijkst aan de hand van Google Analytics of Tag Manager.

Ubersuggest

Ubersuggest helpt bij je zoekwoordenonderzoek. Het mooie van Ubersuggest is dat het helemaal gratis is, maar je toch veel informatie krijgt. Nadat je een term invult bij Ubersuggest krijg je het zoekvolume op die term te zien, en gerelateerde zoektermen. Ook krijg je een indicatie van de ‘SEO moeilijkheid’ en ‘betaalde moeilijkheid’. Hoe hoger deze getallen zijn, hoe meer concurrentie er is. Tenslotte geeft Ubersuggest ook nog een trendgrafiek weer, zodat je kan zien of in bepaalde maanden je zoektermen populairder of minder populair zijn. Voor bijvoorbeeld ijssalons zal je in de zomer een positievere trend zien dan in de winter.

Ubersuggest is echter zeker niet de enige tool die je kan gebruiken voor het onderzoeken van zoektermen. Zo heb je in Google Ads de zoekwoordplanner (om deze te gebruiken heb je een Google Ads account nodig), en maken wij ook regelmatig gebruik van Keywordtool.io (hier kun je zoektermen in bulk invoeren). Het is maar net wat je prettiger vindt werken.

Screaming Frog

Screaming Frog is een ideale tool om je technische SEO te checken. Screaming Frog crawlt je site, en kan hiermee de Google Bot (en andere bots) simuleren. Na het crawlen krijg je alle URL’s van jouw site te zien. Vervolgens kun je de technische aspecten van je site analyseren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld H1 en H2 tags, paginatitels en metadescripties, alt-tags van afbeeldingen, maar ook aan pagina’s die 404 errors geven.

Dit is wel een tool waar je wat technische kennis voor nodig hebt, anders kun je de informatie moeilijk gebruiken.

Als je echt serieus bezig bent met je SEO, koop dan de licentie voor Screaming Frog. De gratis versie is vrij beperkt. Screaming Frog heeft op deze pagina een duidelijk overzicht van de verschillen tussen de gratis en de betaalde versie.

Ranktracker

Met de Ranktracker kun je bijhouden op welke positie je rankt op bepaalde zoektermen. Je kunt eenvoudig een project aanmaken voor een website, hier je belangrijke zoektermen in zetten, en vervolgens je posities in verschillende zoekmachines bekijken. Je kunt deze zoektermen opslaan in het project, en regelmatig checken wat je posities zijn in de zoekmachines. Het aanmaken van een project kost eenmalig wel wat tijd, omdat je alle zoektermen moet toevoegen. Daarna kost het je maandelijks echter maar weinig tijd.

Je kunt met de Ranktracker ook zoektermenonderzoek doen, en je concurrentie in de gaten houden.

KeywordHero

Alle SEO-ers hebben in Google Analytics wel vaker dan eens het keyword (not provided) voorbij zien komen. Dit heeft te maken met bepaalde privacy regelingen van Google. Vaak is meer dan 90% van de zoektermen binnen organic search (not provided), wat natuurlijk superirritant is. Met KeywordHero kun je ervoor zorgen dat je toch inzicht krijgt in de zoektermen waarmee gebruikers op je site komen. Je moet KeywordHero zien als een aanvulling op het organisch zoeken gedeelte van Google Analytics. Je komt bij dit rapport via Acquisitie -> Alle verkeer -> Kanalen, en vervolgens klik je op Organic Search.

Meer weten over SEO?

Wil je nog meer weten over SEO, kijk dan eens bij onze SEO trainingen en schrijf je in! Ook is het mogelijk om je SEO uit te besteden bij Copper IM. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Lees ook
SEO zoekintenties

8 oktober 2020

Meer én kwalitatiever SEO-verkeer? Speel in op de zoekintentie van je doelgroep

De missie van Google is om gebruikers te voorzien van de beste zoekresultaten voor hun zoekopdracht. Unieke en relevante content wordt daarom gezien als belangrijkste ranking factor binnen het algoritme. Door in zoektermanalyses al rekening te houden met de zoekintentie achter een zoekopdracht, sluiten jouw pagina’s optimaal aan bij de…

Auteur: Mike van Leijen
Expertise(s):
SEO
Analytics

7 oktober 2020

Ben jij al klaar voor Black Friday? Bereid je voor met onze 3 tips!

Volgende maand is het alweer zo ver. Op 27 november barst de koopgekte weer los. Als ondernemer kan je de laatste jaren niet meer om Black Friday heen en door de steiging in online aankopen door de Corona-crisis dit jaar al helemaal niet meer. Dit is je kans om nog…

Auteur: Nick van der Blom
Expertise(s):
SEO
Analytics