Overige

Hoe blijf je zichtbaar in crisistijd?

Hoe blijf je zichtbaar in crisistijd?

Sinds de uitbraak van COVID-19 in Nederland zitten veel bedrijven met de handen in het haar. Hoe overleef je als onderneming deze moeilijke tijd en waar begin je als het gaat om je marketing prioriteiten? Is het verstandig om de marketing compleet stil te leggen of kun je er juist op inspelen door slimmigheden in te zetten? OrangeValley geeft je een paar belangrijke tips om ook tijdens de coronacrisis zichtbaar te blijven.

BLIJF DE TRENDS IN ONLINE-ZOEKGEDRAG VOLGEN

Elke goede marketingstrategie begint bij een analyse van de doelgroep en haar wensen en behoeften. Zo geldt dat nu ook. Hoe kunnen de behoeften van jouw doelgroep veranderd zijn sinds de corona-uitbraak? Deze veranderingen hebben invloed op het online zoekgedrag van je klant. Zo zien we dat er momenteel meer gezocht wordt op termen met een oriënterend karakter, omdat mensen minder snel keuzes maken bij het aanschaffen van een product of dienst. Houd hier rekening mee in je strategie door extra content te creëren die past bij deze (nieuwe) zoektermen. Denk bijvoorbeeld aan blog artikelen of een update bij producten.

LIEFDE VOOR SEO

Misschien heb je al eens overwogen om in deze tijd geen aandacht te schenken aan SEO, omdat dit op de korte termijn vaak minder resultaat laat zien (en je hebt juist in deze tijd snel resultaat nodig). Toch wint ook hier de aanhouder; door juist wel door te blijven gaan met je SEO-werkzaamheden, zorg je ervoor dat je ook na de coronacrisis goed zichtbaar blijft. Bovendien kun je dan een streepje voor hebben op je concurrenten die hun SEO-werkzaamheden misschien wel op een lager pitje hebben gezet. Daarnaast ziet het er nu naar uit dat het “Corona-tijdperk” voorlopig nog wel even duurt dus hé schrijven aan die content voor je website.

GOOGLE MIJN BEDRIJF UPDATEN

Mensen oriënteren zich nu nog meer online. In Google Trends zien we een toename in zoektopdrachten rondom openingstijden. Doordat de maatregelen en regels rondom Corona telkens veranderen is het belangrijk om je Google Mijn Bedrijf informatie up-to-date te houden. Uiteindelijk is Google Mijn Bedrijf jouw online visitekaartje voor je bedrijf. Heb je nu aangepaste openingstijden? Zorg dat ze accuraat zijn! Mensen zijn nu meer online dan ooit en zoeken ook naar alternatieven omdat bijvoorbeeld hun vaste kapsalon niet meer bestaat. Zorg voor reviews in je Google Mijn Bedrijf account! Daarnaast heb je nu de mogelijkheid om een COVID-19 update te plaatsen. Hierin kan je met één klik aangeven of je bedrijf tijdelijk toch gesloten is.

MAAK GEBRUIK VAN SOCIAL MEDIA (ADVERTISING)

Alle sociale media platformen zien een grote groei in het gebruik. Mensen zitten nu thuis en maken veel gebruik van Social Media om in contact te blijven met anderen. Of je doelgroep nu op Facebook, Instagram, Snapchat of een ander platform zit, dit is niet het moment om niets van je te laten horen. Wees zichtbaar en zoek indien mogelijk ook de lokale verbinding. Maar wat kun je nu precies doen om zichtbaar te blijven?

  • Vertel hoe het met je merk of bedrijf gaat.
  • Werk samen met andere lokale bedrijven om #supportyourlocals en #stayhome te onderstrepen.
  • Weer creatief en bedenk bijvoorbeeld een leuke challange. Instagram heeft een leuke “Challage-sticker” gelanceerd voor Instagram Stories.

SOCIAL MEDIA VOOR RESTAURANTS

Als het allemaal meezit mag per 1 juni de horeca weer langzaam open daarmee ook de restaurants in Nederland. Hoe zorg je ervoor dat jouw klanten, en misschien wel potentiele klanten, gelijk weer staan te trappelen voor de deur als je weer open mag?

WAT DACHT JE VAN IN CONTACT BLIJVEN MET JE KLANTEN VIA SOCIAL MEDIA?

Deel belangrijke updates met je klanten via social kanalen. Denk aan je openingstijden, tijdelijke servicewijzigingen voor afhalen en bezorging of misschien het nieuwe menu met de opening. Zorg daarnaast ook dat je bereikbaar bent via Facebook Messenger. Mochten klanten vragen hebben over het plaatsen van reservering dan ben je daar gemakkelijk bereikbaar.

SOCIAL MEDIA VOOR SALONS EN SPA’S

Ongeveer heel Nederland zit te springen om weer een bezoek te brengen aan de kapper, nagelstyliste, massagesalon of pedicure. Het mag weer! Eindelijk! Uiteraard wil je zo snel mogelijk je agenda weer vol krijgen met afspraken in de salon. Wie weet kunnen mensen niet meer terecht bij hun huidige salon en zijn ze op zoek naar een andere kapper of nagelstyliste. Zorg dat je er bent op social media!

WELKE KANALEN GA IK DAN NU INZETTEN?

Op het moment dat je graag de resultaten van jouw werk wilt delen vanuit bijvoorbeeld jouw kapsalon of pedicuresalon dan is Instagram uiteraard een mooi kanaal. Door middel van een Hashtag onderzoek op Instagram vind je waar mensen op zoeken in jouw branche. Gebruik deze hashtags onder je post en je bent ook organisch goed vindbaar op Instagram. Nieuwe potentiele klanten willen ook graag weten wat de ervaringen zijn van anderen bij jouw salon. Zorg dat je huidige klanten om een review vraagt op bijvoorbeeld Facebook. Zo wek je direct vertrouwen van potentiele nieuwe klanten.