Conversie Optimalisatie

Hoe maak je de beste landingspagina’s?

Hoe maak je de beste landingspagina’s?

Hoe maak je de beste landingspagina? Wat is een landingspagina eigenlijk precies? Dit zijn zomaar een aantal vragen die bij veel website-eigenaars spelen. In deze blog gaan wij je proberen te behoeden voor veelgemaakte fouten, en je tips geven om de ideale landingspagina te maken.

WAT IS EEN LANDING PAGE?

Een landingspagina (of landing page) is een bestemmingspagina waar een bezoeker op terecht komt, nadat op een link naar deze pagina geklikt is. Dit kan bijvoorbeeld zijn vanaf de (betaalde) zoekresultaten van Google of een e-mailcampagne. Het is dus belangrijk dat een bezoeker hier de informatie of producten vindt die hij verwacht. Vaak komen deze pagina’s niet terug in het menu van de website, en zijn deze alleen gericht op bepaalde campagnes.

WAT IS HET DOEL VAN EEN LANDINGSPAGINA?

Het doel is om bezoekers van je landingspagina te laten converteren. Belangrijk is dus dat je landingspagina’s aansluiten bij de wensen van je (potentiële) klant. Voorbeelden van conversies zijn een product kopen, contact opnemen of inschrijven voor een nieuwsbrief.

WELKE FOUTEN WORDEN ER VEEL GEMAAKT OP LANDINGSPAGINA’S?

Er zijn veel fouten die je kan maken bij het maken van je landingspagina’s. Hieronder hebben we een lijstje gemaakt met de meest voorkomende:

  • Weinig relevantie: Het is belangrijk om voor verschillende zoekopdrachten relevante landingspagina’s te maken. Iemand die zoekt op zwarte schoenen, wil niet op een pagina met allerlei verschillende kleuren schoenen komen.
  • Te veel chaos: Je landingspagina moet wel overzichtelijk blijven. Als je hier te veel aanbod of andere afleiding hebt ziet je klant door de bomen het bos niet meer. Zorg dus dat je landingspagina echt gericht is op dat ene doel: converteren!
  • Geen call-to-action: We zien nog steeds wel eens landingspagina’s zonder call-to-action. Je bezoekers worden dan helemaal niet getriggerd om een actie te ondernemen, waardoor de kans groot is dat ze vertrekken. Bezoekers moeten getriggerd worden om tot conversie over te gaan. Zorg dus bijvoorbeeld voor een knop met ‘Neem nu contact op’. Zorg ervoor dat de knop duidelijk zichtbaar is en dat je bezoeker begrijpt dat de knop klikbaar is.
  • Te veel vragen van je klant: Als een klant informatie moet invullen, in bijvoorbeeld een formulier voor een offerteaanvraag, vraag hier dan alleen informatie die je écht nodig hebt. Hoe meer informatie je vraagt, hoe groter de kans is dat bezoekers afhaken tijdens het invullen. Als sommige informatie dus pas later in het proces nodig is, vraag deze ook dan pas.
  • Geen kopjes of tussenkopjes: Veel mensen scannen alleen de tekst, en lezen alleen koppen en tussenkoppen. Als je deze niet gebruikt zullen veel mensen de nodige informatie missen. Zorg ook dat je koppen en tussenkopjes pakkend en interessant zijn zodat bezoekers graag ook de rest van de informatie willen bekijken. Ook voor SEO-doeleinden zijn goede koppen tussenkoppen van belang.

WAT MOET JE DAN VOORAL WEL DOEN VOOR EEN GOEDE LANDINGSPAGINA?

Je weet nu wat je vooral niet moet doen op een landingspagina, maar wat moet je juist wel doen om een succesvolle landingspagina te krijgen?

  • Plaats de belangrijkste content boven de vouw: Zorg dat bezoekers niet hoeven te scrollen naar de belangrijkste informatie en deze gewoon meteen zien. Je bezoekers hebben geen zin om op zoek te gaan, ze willen meteen vinden wat ze zoeken.
  • Zorg dat je landingspagina mobile friendly is: Je kunt er tegenwoordig echt niet meer omheen. Je landingspagina moet goed te gebruiken zijn via een mobiele telefoon. Er zijn tegenwoordig zoveel zoekopdrachten via een mobiel, dat een landingspagina die niet mobile friendly is net zo goed de prullenbak in gegooid kan worden. Je conversiemogelijkheid moet ook op mobiel duidelijk zijn. Dit kun je testen met een gratis tool van Google.
  • KISS – Keep It Short and Simple. Zet geen onnodige informatie op je landingspagina, en schrijf korte en overzichtelijke zinnen. Maak het ook niet te moeilijk voor je bezoekers, vermijd bijvoorbeeld vakjargon.
  • De juiste producten (of diensten) op je pagina: Zorg dat je op de juiste landingspagina’s de juiste producten neerzet. Dit sluit aan bij het voorbeeld over de zwarte schoenen. Als iemand op zoek is naar zwarte schoenen, laat hem of haar dan ook zwarte schoenen zien.

Als laatste nog een gratis extra tip: blijf je landing page vooral testen en doormeten. Zo kun je constant aanpassingen doen die positieve effecten hebben op je conversies. Hou wel in je achterhoofd dat de perfecte landingspagina niet bestaat, dus je zal altijd verbeteringen door moeten blijven voeren. Landingspagina’s maken en optimaliseren kan je dus best wel veel tijd kosten.

Heb je geen tijd om je landingspagina’s te optimaliseren, weet je niet waar te beginnen of heb je gewoon hulp nodig? Wij helpen je graag met advies op maat voor het uitbesteden van jouw SEO werkzaamheden. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden, dan bespreken we jouw wensen onder het genot van een kopje koffie.