fbpx
Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Blog overzicht

Binnen Google Ads zijn er talloze mogelijkheden om je producten of diensten onder de aandacht te brengen. Van zoekcampagnes tot videoadvertenties binnen YouTube. In de online marketingwereld is het algemeen bekend dat je bij zoekcampagnes zoekwoorden inkoopt waarop je de advertentie wilt weergeven. Maar wist je dat je er ook voor kunt kiezen om Google zelf de zoekwoorden te laten bepalen?

Wat zijn Dynamic Search Ads?

Door het inzetten van DSA (Dynamic Search Ads) kan je Google dus zelf de zoekwoorden laten bepalen waarop jij je advertentie wilt laten zien. Je hoeft dus zelf geen zoekwoorden meer in te kopen, maar Google bepaalt dit zelf aan de hand van de content op jouw website.

Binnen de advertentiegroep geef je aan welke pagina’s van je website Google moet gebruiken om advertenties voor op te maken. De content op deze pagina’s zal gebruikt worden om de zoekopdrachten te bepalen waarop je advertentie getoond zal worden. Daarnaast gebruikt Google deze content ook om de advertentie deels te genereren. Want ook de kop en de URL van je advertentie wordt dynamisch gegenereerd.

Waarom zou ik Dynamic Search Ads gebruiken?

Voor veel Google Ads accounts zou DSA een goede aanvulling zijn op de huidige strategie. Uit onze ervaring blijkt dat DSA veel long tail zoekopdrachten activeert waar je advertenties normaal gesproken niet op vertoond zouden worden. Veelal ook dus goed converterende zoekopdrachten.

Daarnaast werkt dit perfect voor websites met ontzettend veel content of websites waarbij content dynamisch is. Denk hierbij aan de snel veranderende voorraad van een autodealer of een webshop met 10.000 verschillende producten.

Daarnaast kan een DSA ook goed werken als aanvulling op zoekwoorden die je nu al inkoopt in andere campagnes. Wanneer een zoekopdracht een advertentie in een huidige search campagne activeert, maar ook de advertentie in je DSA, zal Google bekijken welke een hogere Ad Rank heeft. Je DSA zal dus ook kunnen zorgen voor betere resultaten op zoekopdrachten waar je nu al zoekwoorden voor hebt ingekocht. Onderstaande grafiek gaat dieper op dit principe in.

Onze ervaringen met Dynamic Search Ads

Wij zijn heel erg tevreden over de resultaten die met DSA behaald worden. In elk account is er op een bepaalde manier wel een DSA actief. Of dit nu is om een dynamisch gedeelte van een website te targetten of om Google alle pagina’s te laten opnemen om ideeën op te doen voor interessante keywords. Bij elk account maken we gebruik van Dynamic Search Ads.

Voordelen

Een aantal voordelen van Dynamic Search Ads zijn:

Nieuwe zoektermen vinden: Je zal veel nieuwe zoektermen vinden waarop je eerst niet werd vertoond. Deze informatie kan je natuurlijk gebruiken voor verdere optimalisatie van het Ads account, maar natuurlijk ook voor zoekmachine optimalisatie.

Snel opzetten: Doordat Google zelf de zoekwoorden bepaalt heb je een DSA-campagne snel opgezet. Je geeft op welke pagina’s gebruikt moeten worden en je creëert een aantal advertenties. That’s it.

Je kan nog steeds uitsluiten: Het is niet zoals bij Smart Shopping dat je Google helemaal de controle geeft. Je kan nog steeds inzien op welke zoekopdrachten je vertoond wordt en het is nog steeds mogelijk om ook zoekwoorden uit te sluiten.

Nadelen

Alles wat we hiervoor hebben verteld klinkt natuurlijk allemaal enorm positief, maar ook aan DSA-campagnes zitten helaas wat nadelen.

Minder controle: Het niet zelf kunnen bepalen van zoektermen is natuurlijk totaal anders dan hoe search campagnes normaal gesproken werken. Je zal dus een deel van de controle los moeten laten en Google zijn werk moeten laten doen.

Afhankelijk van goede content: Een DSA-campagne werkt op zijn best wanneer de content op de website ook op zijn best is. Hierbij gaan SEO en SEA hand-in-hand. Het bepalen waarop je advertenties getoond worden hangt hierbij natuurlijk af van de content op de website.

Vaker in de gaten houden: Doordat je minder controle hebt zal je dus meer controle moeten gaan houden op je campagne. Dit houdt in dat je vaker, en zeker in het begin, naar de resultaten van de campagne moet gaan kijken. Wordt je advertentie wel op de juiste zoekopdrachten vertoond? Wees zeker in het begin strikt op het uitsluiten van zoekwoorden. Tip!: Sluit van te voren alvast goed de merknaam uit.

Hoe stel ik Dynamic Search Ads in?

Het instellen van Dynamic Search Ads is vrij simpel. Je doet dit op advertentiegroepniveau. Je kan er dus voor kiezen om een aparte campagne voor op te stellen met zijn eigen budget, of je maakt een DSA-advertentiegroep aan binnen een huidige campagne.

Bij de instellen van de advertentiegroep kies je vervolgens bij ‘type advertentiegroep’ voor ‘Dynamisch’. Vervolgens krijg je dan de optie om te kiezen om alle webpagina’s op te nemen of om specifieke webpagina’s te kiezen. Het is hier bijvoorbeeld ook mogelijk om op basis van regels een reeks aan webpagina’s te selecteren. Bijvoorbeeld handig om alle producten van een webshop op te nemen.

Vervolgens schrijf je een aantal beschrijvingen voor advertenties en voila. Je DSA-campagne is klaar.

Mocht je meer informatie willen over DSA-campagnes, bijvoorbeeld handige strategieën om voor webshops het meeste rendement te behalen of hoe je hier handig meer leads mee kan verzamelen. Bekijk dan eens de mogelijkheid om bij ons een Google Ads training te komen volgen.

Lees ook
SEO zoekintenties

Drie tools om je zoekwoordenonderzoek te verbeteren

Zoekwoordenonderzoek is de basis om online goed gevonden te worden. Op basis van de relevante zoekwoorden die in dit onderzoek naar boven komen worden veel keuzes gebaseerd. Het is van enorm belang voor je organische vindbaarheid in de zoekmachines, maar het wordt ook gebruikt om je Google Ads campagnes mee…

Auteur: Nick van der Blom
Expertise(s):
SEA

30 oktober 2020

Is jouw website klaar voor de feestdagen? Vijf handige tips voor effectieve campagnes

Het laatste kwartaal van 2020 is aangebroken en de herfst heeft al een tijdje zijn intrede gedaan. Dit betekent dat de feestdagen langzaam weer in zicht komen en natuurlijk hét moment om hier je online marketing strategie voor te bepalen. In dit artikel geven we je een 5 bruikbare tips…

Auteur: Job Kramer
Expertise(s):
SEA