Conversie Optimalisatie

Hogere conversies behalen? start met neuromarketing!

WAT IS NEUROMARKETING?

Neuromarketing, ook wel neuro-economie genoemd, is een relatief nieuwe discipline binnen de wereld van marketing. Bij neuromarketing worden medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap toegepast op de marketing, met als doel om producten en diensten beter te laten aansluiten bij de (onbewuste) behoeftes van consumenten, maar ook om marketingactiviteiten effectiever te maken. Kortom:

‘Door middel van inzichten uit neurowetenschappen en psychologie marketing en communicatie nóg effectiever maken’.

Op het gebied van neuromarketing is er voor veel bedrijven nog een hoop winst te boeken, misschien ook wel voor jouw bedrijf. Wist je bijvoorbeeld dat maar liefst 95% van ons gedrag – en dus ons keuzeproces – onbewust is? Als je neuromarketing nog niet toepast, laat je dus een mooie kans liggen om deze 95% van keuzes van potentiële consumenten te beïnvloeden.

Deze 95% kan bijvoorbeeld positief beïnvloed worden door een goed ingerichte website, met juiste kleurkeuzes en slimme plaatsing van CTA’s of knoppen. Dit is slechts één van de vele voorbeelden van hoe neuromarketing toegepast kan worden. Benieuwd geworden naar de mogelijkheden? Lees dan vooral verder!

 

WAT ZIJN DE TOEPASSINGSGEBIEDEN VAN NEUROMARKETING?

Neuromarketing wordt vooral gebruikt wanneer bedrijven van tevoren willen weten of een bepaalde marketinguiting juist wel óf niet gaat werken. Vroeger werd gevraagd of consumenten, na het zien van een uiting, het product zouden kopen. De consument heeft hierover na kunnen denken, waardoor hier dus niet onbewust over na is gedacht. Vandaag de dag is bekend dat het grootste deel van onze keuzes worden gemaakt op een onbewuste manier.

Het is daarom ook van groot belang om dit onbewuste keuzeproces te kunnen meten. Hier worden EEG-hersenscanners voor gebruikt, waarmee je in het beslissingscentrum van het mens – de hersenen – duikt.

Neuromarketing wordt voornamelijk op een viertal gebieden ingezet. Van deze vier gebieden is er één, voor ons als online marketeers, het meest interessant:

  • Usability- en UX-onderzoek: (on)bewuste drempels naar conversie en gedrag weghalen.

USABILITY EN UX, WAT IS HET PRECIES EN WAT KUNNEN WE ERMEE?

Om duidelijk te maken wat de termen ‘usability’ en ‘UX’ precies betekenen, is het handig om ze eerst eens te vertalen. Usability vertaalt naar bruikbaarheid of gebruiksvriendelijkheid, UX (= user experience) vertaalt op zijn beurt naar gebruikerservaring. Zoals je misschien al hebt opgemerkt is er een gemeenschappelijk thema, namelijk de gebruiker.

Nu is het tijd om iets dieper in te gaan op usability en UX. Usability is de mate waarin een gebruiker een product of dienst, in ons geval meestal een website, op eigen wijze kan gebruiken zonder belemmeringen, twijfels of onduidelijkheden. Een product of dienst met een goede usability is dus een product of dienst waarbij het gebruik ervan gemakkelijk en vloeiend verloopt, en er geen sprake is van frustratie bij de gebruiker.

Om te bepalen of een product of dienst een goede usability heeft, is het van belang om te kijken naar de drie kernonderdelen van usability:

  • Effectiviteit: in hoeverre kan het product of dienst gebruikt worden door gebruikers om het doel/de doelen te bereiken.
  • Efficiëntie: in hoeverre moeten gebruikers moeite doen om dit doel/deze doelen te bereiken.
  • Tevredenheid: in hoeverre is de gebruikers tevreden over het gebruiksgemak, de toegevoegde waarde van bijvoorbeeld een website en de functionaliteit ervan.

Om deze drie kernonderdelen te onderzoeken is ‘usability testing’ in het leven geroepen. Bij usability testing voeren gebruikers uiteenlopende opdrachten uit op bijvoorbeeld website of app, maar terwijl ze dat doen moeten ze voortdurend hardop nadenken en worden ze gefilmd. Hierdoor wordt duidelijk waarom bepaalde functionaliteiten wel óf juist niet werken, wat op zichzelf weer leidt tot een aantal concrete actiepunten. Met deze actiepunten kan de usability op zijn beurt weer (verder) verbeterd worden.

EEN DRIETAL GROOTSTE VOORDELEN VAN USABILITY TESTING

  • Kom erachter waar gebruikers moeilijkheden ervaren. Mensen zijn uit op gemak, en wanneer iets niet gemakkelijk werkt, zijn ze in no-time op de website de concurrent. Door usability testing toe te passen weet je waarom iets niet gemakkelijk werkt en kan je dit aanpassen naar een gebruiksvriendelijkere website. Hiermee voorkom je dat potentiële klanten naar de concurrent gaan. Een win-winsituatie dus!
  • Verzamel relevante en waardevolle data. Vaak wordt kwantitatieve data al verzameld met tools als Google Analytics. Hiermee kan je inzien wat gebruikers doen en dat ze op een bepaald punt in bijvoorbeeld het bestelproces afhaken, maar het antwoord op de waaromvraag blijft onbeantwoord. Usability testing kan deze waaromvraag beantwoorden en geeft waardevolle info over hoe de website verbeterd kan worden.
  • Genereer meer omzet met loyalere of meer loyale klanten. Een goede usability of UX zorgt logischerwijs voor meer blije en gelukkige klanten. Deze klanten zullen dan ook minder snel of zelfs niet overstappen naar een concurrent. Oftewel: verbeter de user experience en laat die omzet maar komen!

WAT KUNNEN NEUROMARKETING EN USABILITY TESTING VOOR JOU BETEKENEN?

Leuk en aardig al die moeilijke termen, maar wat kan je er nu concreet mee? Als je hier benieuwd naar bent geworden, dan raad ik je aan om het blog van OrangeValley goed in de gaten te houden! Ik zal binnenkort een vervolgartikel schrijven, waarin een ander aspect binnen de neuromarketing belicht zal worden. Hopelijk tot snel op ons blog!