Advertising

Vijf handige tips voor effectieve “feestdagen campagnes"

Vijf handige tips voor effectieve “feestdagen campagnes"

Het laatste kwartaal van 2020 is aangebroken en de herfst heeft al een tijdje zijn intrede gedaan. Dit betekent dat de feestdagen langzaam weer in zicht komen en natuurlijk hét moment om hier je online marketing strategie voor te bepalen. In dit artikel geven we je een 5 bruikbare tips om pakkende en succesvolle campagnes te voeren tijdens alle feestdagen die er gaan komen.

WELKE FEESTDAGEN KOMEN ERAAN?

Om te beginnen is het handig om te weten welke feestdagen er allemaal aan zitten te komen. Onderstaand hebben we ze voor je op een rijtje gezet, zodat je deze kan toevoegen op je contentkalender:

Singles day11 november
Thanksgiving26 november
Black Friday27 november
Cyber Monday30 november
Sinterklaas5 december
Kerstmis25-26 december
Oudjaarsdag31 december

Tabel 1: Feestdagen Q4 2020

WANNEER MOET JE BEGINNEN?

Maar wanneer begin je nou met acties en promotie-uitingen voor deze feestdagen? In Google Trends is te zien dat het zoekvolume rondom bovenstaande feestdagen al rond oktober op gang komt en gedurende november sterk toeneemt. Hierdoor is het erg belangrijk om juist nu al op deze feestdagen in te spelen.

HOE KAN IK OP EEN SLIMME MANIER INSPELEN OP DE FEESTDAGEN?

Om het maximale uit de feestdagen te kunnen halen, hebben we 5 handige take-aways voor je op een rijtje gezet:

  1. Voer aanpassingen door in je Google Ads campagnes

Het is belangrijk dat je je advertenties in het zoeknetwerk verrijkt met informatie rondom de aanbiedingen en acties die je tijdens een bepaalde feestdag inzet. Voer je acties uit rondom Black Friday? Maak dan een nieuwe campagne aan voor “Feestdagen” en voeg een advertentiegroep toe over Black Friday. Op deze manier heb je de mogelijkheid om je actie onder je vaste klantenkring onder de aandacht te brengen. Ook zaken als het laten aftellen tot het eindigen van je actie in je advertenties behoort tot de mogelijkheden!

Ook je bestaande campagnes kan je aanpassen. Voeg bijvoorbeeld een nieuwe advertenties toe waarin je in de koppen en beschrijvingen de actie onder de aandacht brengt. Ook kan je door extra advertentie-extensies toe te voegen de promotie onder de aandacht brengen:

  • Sitelink-extensie: Bekijk alle Black-Friday aanbiedingen.
  • Highlight Extensies: Black Friday deals
  • Promotie-extensie: 20% korting op alle producten met code “BLACKFRIDAY”.
  • Geef je bezoekers tips en inspiratie voor de feestdagen

Naast het onder de aandacht brengen van je acties in de advertenties die vertoond worden, is het ook belangrijk dat men op de website getriggerd wordt om daadwerkelijk wat te bestellen tijdens de feestdagen.

  • Creëer een inspirerend artikel op je website waarin je een top-lijst deelt met aankopen op je website tijdens de feestdagen.
  • Laat mensen producten toevoegen aan een verlanglijstje, zodat ze bij terugkeer direct hun bestelling af kunnen maken of hieraan herinnerd kunnen worden.
  • Een andere interessante toevoeging is het zorgen voor een deelbaar lijstje. Zo kan iemand een tip geven over wat hij of zij tijdens een bepaalde feestdag zou willen hebben.

Heb je dit ingericht? Dan kan je hier natuurlijk weer op inspelen via je advertenties in Google!

  • Laat je producten in Google Shopping beter opvallen door aanbiedingen te vertonen

Ook in Google Shopping kan je je producten extra onder de aandacht brengen tijdens de feestdagen. Hier is echter wel de benodigde technische kennis voor nodig, maar het uiteindelijke resultaat maakt dit meer dan de moeite waard:

Doordat je een aantal waarden toevoegt aan je productfeed, verschijnt er een “Special Offer” bij je producten in Google Shopping. Zodra je hierop drukt klapt er een scherm open waarin je details over de actie kan laten zien. Je valt dus op én kan mensen extra triggeren via Google Shopping.

  • Breng je actie onder de aandacht via (Dynamische) Display Advertenties

Een andere doeltreffende manier om je acties onder de aandacht te brengen bij een bredere doelgroep, is het inzetten van advertenties in het Display Netwerk van Google. Door middel van banners bereik je een doelgroep die je tot in perfectie kan finetunen. Zo kan je een soortgelijke doelgroep benaderen als de bezoekers die je al op je website hebt gehad, kan je vertoond worden binnen bepaalde interessegroepen en kan je relevante websites uitkiezen waarop je advertenties te zien moeten zijn.

  • Zet Email- en remarketing campagne in om bestaande klanten opnieuw te activeren

Ook kan je je bestaande klantenkring benaderen om hen zo te informeren over de komende acties tijdens de feestdagen. Zo kan je via Google Ads een unieke campagne maken waarin je alleen winkelmand verlaters of bezoekers meeneemt die een aankoop hebben gedaan. Deze doelgroepen kan je op deze manier een uniek aanbod doen.

Heb je e-mailadressen van klanten? Nog beter! Via een e-mail campagne kan je deze klanten een uitgbreide update sturen over de aankomende acties en kan je bovendien een exclusief aanbod lanceren voor bestaande en ingeschreven klanten!

AAN DE SLAG!

Met deze tips ben ook jij helemaal klaar voor de feestdagen. Heb je toch nog hulp nodig? Twijfel dan niet en neem contact op met een van onze experts!