Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Keyword Tools: Welke is de beste voor jou?

Of je nou bezig bent met het creëren van nieuwe content of met het optimaliseren van je Google Ads campagnes, weten welke zoekwoorden voor jou werken is essentieel. We begrijpen dat je geen zin hebt om uren door Google te scrollen en handmatig te kijken wat voor zoekwoorden bij je passen: dat is waar keyword tools om de hoek komen kijken! Maar welke tools werken daar nou het beste voor? Wij bij Copper IM hebben onze favorieten voor je op een rij gezet.

De beste gratis keyword tools

Begin je nog maar net met je website, wil je eerst weten wat voor impact SEO optimalisatie op je website kan hebben, of is je budget beperkt? Dan biedt een gratis keyword tool uitkomst. Dit zijn de tools die wij zelf gebruiken:

Google suggesties

Het is mogelijk om gebruik te maken van Google zelf om inspiratie te vinden voor zoekwoorden op basis van zoektermen of gedeeltes hiervan die jij zelf invult, Google vult die dan namelijk zelf aan. Hierdoor weet je wat mensen verder zoeken en vind je gemakkelijk ideeën voor nieuwe woorden.

Ook het “mensen vragen” blok is een handige tool voor inspiratie. Dit geeft je een beeld van wat mensen bezighoudt rondom een onderwerp. Wanneer je hier doorheen klikt zie je een uitgebreide stroom aan onderwerp gerelateerde vragen.

Deze vragen kun je bijvoorbeeld meenemen in het schrijven van een blogpost en misschien kom jouw antwoord dan wel in dit blok terecht.

 

 

 

Google Search Console

Google Search Console is een andere tool van Google. Je linkt Search Console aan je website domein waardoor er op den duur data wordt verzameld over hoe je gevonden wordt door bezoekers en welke content kansen er liggen.

Middels het prestatierapport zie je bijvoorbeeld op welke zoekopdrachten je pagina’s zijn vertoond, en wat op deze verschillende zoektermen het aantal klikken, vertoningen, de clickthrough rate (CTR) en de gemiddelde positie op de zoekresultatenpagina (SERP) is.  Met deze informatie kan je kijken welke zoekwoorden je kan verwerken in je content om hoger te scoren, of wat potentieel goede zoektermen zijn om op te adverteren.

 

Answer The Public

De keyword tool van Answer The Public is zowel betaald als gratis beschikbaar. In de gratis versie van de tool kan je per 24 uur twee zoekopdrachten analyseren en geeft je, zoals de naam al doet vermoeden, inzicht in de vragen die er gesteld worden rondom je zoekterm, zodat je deze kan beantwoorden.

Naast veelgestelde vragen krijg je ook een rapport waarin jouw zoekterm gekoppeld wordt aan verschillende voorzetsels, vergelijkingen die vaak gemaakt worden met je zoekwoord, welke toevoegingen er vaak nog aan je zoekterm zitten, en gerelateerde zoektermen. In de data die je krijgt van de gratis versie van Answer The Public kan je dus vooral veel onderwerpen vinden waar je bijvoorbeeld content over zou kunnen schrijven rondom een bepaald onderwerp.

 

 

 

 

 

De beste deels-betaalde keywordtools

Deze keywordtools bieden de optie om zowel betaald als onbetaald van hun services gebruik te maken. Binnen de gratis variant zijn de mogelijkheden beperkt maar voldoende voor een basisanalyse. Mocht je de opties verder willen ontdekken of uitgebreidere analyses willen ontvangen kan je ervoor kiezen om over te stappen op de betaalde variant.

Surfer SEO

Surfer SEO biedt verschillende diensten aan, vooral hun chrome-extensie Keyword Surfer is handig. Deze laat je zien wat het zoekvolume van de gebruikte zoekterm is in een door jou gekozen land, en geeft je daarnaast ideeën voor alternatieve zoekwoorden. Ook heeft Surfer SEO een AI tool die H1 en H2 koppen voor je kan genereren op basis van je zoekterm. Zo kan je nog sneller content maken! Zorg wel dat je zelf de koppen nog even controleert voor je ze overneemt, de AI is nog niet perfect.

Hiernaast heeft Surfer SEO ook nog een gratis dashboard, mits je website minder dan 100 impressies per dag heeft. Op dit dashboard kan je je content uitplannen, krijg je elke 7 dagen SEO inzichten, en krijg je suggesties voor content optimalisatie. Deze tool is dus uitermate geschikt voor nieuwe en beginnende websites. Er is bij Surfer SEO keuze tussen gratis functies en betaalde pakketten waarmee je uitgebreidere inzichten krijgt en je toegang krijgt tot additionele tooling zoals de Content Editor, Content Planner en de Audit functionaliteiten van Surfer SEO.

 

UberSuggest

UberSuggest biedt ook betaalde én onbetaalde functies aan op het gebied van SEO. Met de gratis versie kan je per dag 3 zoekopdrachten doen, waarbij je dan zo’n 30 suggesties voor zoekwoorden krijgt plus gerelateerde zoektermen en een klein aantal vragen, voorzetsels en vergelijkingen. Ook krijg je data van het verloop van het zoekvolume van je zoekopdracht, kan je zien welke zoektermen verkeer hebben gegenereerd naar je website en kan je ideeën opdoen voor content door te kijken wat voor content anderen over die zoekterm hebben geschreven.

De betaalde versie van UberSuggest is beschikbaar vanaf 29 euro per maand en biedt ook een eenmalige betalingsmogelijkheid aan. Dit raden we aan wanneer je 1 website in beheer hebt. Met de betaalde versie van UberSuggest krijg je toegang tot alle keyword suggesties en ideeën en nog meer inzichten in jouw website prestaties. Ook kan je per dag een aantal rapporten krijgen, kan je een groot aantal rijen direct exporteren, en kan je je website laten auditen om te kijken waar optimalisatie kansen voor je liggen. Tevens kan je je rankings op SEO gebied volgen door een project aan te maken in je account en kan je de voortgang bijhouden.

De beste betaalde keyword tools

Heb je meer geld te besteden, of wil je nog meer inzicht in zoekwoorden dan geboden wordt door de gratis tools hierboven? Ook dan zijn er een aantal opties voor je! We zetten ze op een rij van de goedkoopste naar de duurste tool.

Keyword Tool

Keyword Tool is een tool die echt de focus legt op zoektermen met hun bijbehorende statistieken. Met een pro account (v.a.69$ p.m.) krijg je inzichten in de zoekvolumes van een uitgebreide lijst verwante zoekwoorden, krijg je suggesties én kan je ook de trends van verschillende zoekwoorden inzien.

Ga je een stap verder met een pro plus account, vanaf 79$ per maand, dan krijg je ook inzichten in de gemiddelde cost-per-click (CPC) data van verwante zoektermen, en zie je ook hoeveel concurrentie je op bepaalde zoekwoorden zou hebben. Deze inzichten zijn vooral waardevol bij het opzetten van een Ads campagne, maar kunnen ook aangeven hoe gemakkelijk je een hoge positie kan scoren als je een SEO geoptimaliseerde pagina zou maken voor een bepaald zoekwoord.

 

 

 

 

 

 

AHREFS

Ahrefs, profileert zichzelf als een complete tooling voor alles wat met je website te maken kan hebben. Een pro account krijg je vanaf 74 euro per maand en dit biedt je toegang tot een SEO dashboard, site explorer, keywords explorer, site audit en rank tracker.

Een upgrade geeft je de extra mogelijkheid om zoekresultaten pagina’s te vergelijken en een content gap analyse te doen. Deze geeft je inzichten in content die beschikbaar is bij de concurrentie en die bij jou nog mist. Verder geven de duurdere abonnementen van Ahrefs je ook toegang tot de specifieke content explorer, kan je de historie van je website zien, en kan je Ahrefs door middel van een API linken aan andere databronnen voor een integratie van je data. Het duurste abonnement bij Ahrefs is 749 euro per maand en is gericht op grotere marketingbureaus en ondernemingen.

 

Onze favoriete gratis en betaalde keywordtool

Je hebt nu een beeld van de tools die we bij Copper IM het meest gebruiken, maar welke tools zijn nu echt onze favorieten?

Favoriete betaalde keyword tool:

Kijk je naar puur zoektermenanalyses doen, dan hebben we bij Copper IM een voorkeur voor Keyword Tool. Deze tool geeft je ruime informatie over je zoekwoord en de trends eromheen en gebruiken wij in de praktijk het meest voor zoektermanalyses.

Kijken we naar het complete pakket van deze aanbieders, dan valt de keuze voor ons op Ahrefs. Hier krijg je naast complete zoekwoorden onderzoeken de meeste extra’s, zoals ook hun SERP analyses.

Favoriete gratis keyword tool:

De gratis tools worden gedomineerd door Google, maar toch kiezen wij hier voor een andere aanbieder. Surfer SEO biedt hier met hun extensie de meeste waarde in zoektermenonderzoek, vooral voor een beginnende website, en is dus zeker het installeren waard. Tevens kan je met Surfer SEO al gratis een kleine website volgen, en ook dit weegt mee in de overweging om dit tot de beste gratis tool te benoemen.

Kijk je naar bijvoorbeeld Google Search Console, dan heeft deze tool veel waarde voor SEO onderzoek, maar als keywordtool is hij niet direct geschikt voor gebruik gezien het even duurt voor je er inzichten uit kunt halen.

Job & Jorn - Online Marketing

BEN JIJ BENIEUWD GEWORDEN?

Nu weet je wat de favoriete tools zijn en welke wij bij Copper IM aanraden voor gebruik als je net begint, of als je een compleet pakket zoekt. Maar starten met je eigen zoektermenanalyses is geen kleine taak, en je voelt je misschien wat overweldigt door de vele verschillende tools en begrippen om in de gaten te houden…

Gelukkig biedt Copper IM uitkomst! Wij helpen je graag bij het SEO optimaliseren van je content, of bij het aansturen van je SEA campagnes in bijvoorbeeld Google Ads of Bing Ads. Neem vrijblijvend contact met ons op, dan vertellen we je precies wat we voor je kunnen betekenen.

Klik hier om met ons in contact te komen!