Conversie Optimalisatie

Modeled online conversions: wat is het en wat doet het?

MODELED ONLINE CONVERSIONS: WAT IS HET EN WAT DOET HET?

Vorig jaar heeft Google de consent mode geïntroduceerd, oftewel de ‘toestemmingsmodus’. Dit was destijds een bètafunctie waarmee Google het voor adverteerders makkelijker maakte om een privacy-first benadering toe te passen op het gebied van digitale marketing. Deze functie kan goed van pas komen op het moment dat een bezoeker van een website geen toestemming geeft voor het gebruik van advertentie of analytische cookies. Google heeft de inschatting gemaakt dat je met deze functie tot 70% van de advertentie-klik-naar-conversie-gegevens alsnog kunt herstellen na een weigering van cookies. Wil je weten hoe? Lees dan verder!

WAAROM MODELED ONLINE CONVERSIONS?

Deze consent mode zorgt er namelijk voor dat online conversion modelling mogelijk wordt gemaakt. Modelled online conversions gebruikt Google om in te schatten hoeveel én welke conversies er zijn, ondanks dat het geen data kan verzamelen. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met diverse privacyrichtlijnen. Doordat de privacy verwachtingen van gebruikers veranderen en verschillende browsers hier hun instellingen op aanpassen wordt het lastiger om te volgen wat gebruikers precies doen. Dit maakt het moeilijker om te zien waar je online aankopen of leads vandaan komen. Om toch zoveel mogelijk inzicht te bieden, maakt Google dus gebruik van modeled online conversions.

HOE WERKT HET?

Modeled online conversions werken op basis van machine learning. Hiermee kijkt Google naar gedrag en gebruikersreizen van websitebezoekers die wel toestemming hebben gegeven voor cookies en gebruikt dit vervolgens om de gaten binnen de data automatisch aan te vullen van bezoekers die deze toestemming niet hebben gegeven. Dit wordt dan toegepast wanneer het niet mogelijk is om een directe link te zien tussen de kliks die je ontvangt op je advertentie en de conversies die je vervolgens ziet op je website. Kort gezegd gebruikt Google dan de data die het wel kan verzamelen om te voorspellen wat er gebeurt op momenten dat het deze data níet kan verzamelen. Zie het als een puzzel waar een aantal stukjes missen: wanneer je het grootste gedeelte van de puzzel hebt, kun je zelf wel invullen wat er op de ontbrekende stukjes moet staan.

HET EFFECT

In de rapportage neemt Google vervolgens dezelfde elementen mee als bij conversies die het wel kan meten, zoals bijvoorbeeld conversiewaarde. Google zet dit niet in als je account dusdanig weinig conversies heeft dat het niet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan zeggen dat de modeled conversions ook daadwerkelijk hebben plaatsgevonden.

Al met al geven modeled conversions je een completer beeld van je conversies. Op deze manier wordt er meer data binnengehaald en kunnen campagnes en biedstrategieën beter geoptimaliseerd worden. Google heeft dit proces zo ingericht dat er geen gebruik wordt gemaakt van fingerprinting en het dus niet op basis van bijvoorbeeld het IP-adres individuele gebruikers in kaart brengt. Zo kunnen adverteerders aan hun benodigde data komen en tegelijkertijd de privacy keuzes van de bezoekers respecteren. Het is dus zeker de moeite waard om je hierin te verdiepen!