Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Blog overzicht

Google Ads geeft je diverse mogelijkheden voor de inzet van advertenties. Wanneer je voor een zoekcampagne kiest, heb je de mogelijkheid om uitgebreide tekstadvertenties en responsive tekstadvertenties in te zetten. In deze blog leggen we je uit wat een Responsive Search ad is, hoe ze werken, en wat je er aan hebt!

Wat is een responsive search ad?

Een responsive search ad, of responsieve zoekadvertentie, is een advertentiemogelijkheid binnen het zoeknetwerk van Google. Google stelt bij deze advertentie zelf de ideale combinatie van titels en beschrijvingen samen aan de hand van jouw input. Je vult hier (maximaal) 15 koppen en 4 beschrijvingen in. Dit is een stuk meer dan bij een reguliere tekstadvertentie waarbij je maar 3 koppen en 2 beschrijvingen kan invullen.

Hoe werkt een responsive search ad?

Google stelt zelf de best presterende tekstadvertentie samen aan de hand van de koppen en beschrijvingen die jij invult. Hun intelligente algoritmes mixen en matchen de diverse mogelijkheden. Er worden in het begin zoveel mogelijk combinaties en volgordes getest, en uiteindelijk worden de beste en meest relevante combinaties getoond. Let wel op dat je unieke koppen en beschrijvingen maakt, Google laat ze namelijk in willekeurige volgorde zien. Zorg dus dat ze allemaal in ieder volgorde met elkaar kunnen matchen. Als je twee keer bijna dezelfde kop in je advertentie zet, bestaat de kans dat Google allebei deze koppen laat zien. Zorg er dus ook voor dat je koppen en beschrijvingen voldoende van elkaar verschillen. Je kunt Google ook forceren een bepaalde kop of beschrijving altijd te laten zien, zoals je merknaam, door deze te pinnen (het speldicoontje). Dit kan je het beste alleen doen als je dit echt verplicht wordt, omdat je hiermee de algoritmes van Google niet helemaal vrij spel geeft jouw advertentie te optimaliseren.

Je kunt de kwaliteit van je responsive advertentie zien als je deze aan het maken bent. Hier geeft Google je ook feedback op punten die beter kunnen. Ook worden er vaak automatisch al een aantal velden ingevuld als je binnen die advertentiegroep al andere advertenties hebt staan.

Wat heb je aan responsieve zoekadvertenties?

Het A/B testen van advertenties wordt met responsive search ads eigenlijk uit handen genomen, maar Google laat helaas niet zien welke combinatie van koppen en beschrijvingen het beste of slechtste presteert. Je kunt hier dus zelf weinig conclusies uit trekken. De resultaten van RSA’s zijn over het algemeen, vooral op de lange termijn, goed te noemen. We gebruiken echter niet uitsluitend RSA’s, maar ook de gewone tekstadvertenties. Dit doen we zo dat we zelf ook kunnen sturen op welke advertentieteksten en koppen we willen laten zien. Daarbij geeft Google vaak voorrang aan het vertonen van responsieve advertenties, tegenover reguliere uitgebreide tekstadvertenties.

Wil je ook aan de slag met responsive advertenties, of met andere zaken binnen Google Ads, en heb je hulp nodig? Of wil je je Google Ads werkzaamheden uitbesteden? Neem dan contact met ons op, en we bespreken de mogelijkheden voor jouw organisatie!

Lees ook

26 mei 2020

Hoe blijf je zichtbaar in crisistijd?

Sinds de uitbraak van COVID-19 in Nederland zitten veel bedrijven met de handen in het haar. Hoe overleef je als onderneming deze moeilijke tijd en waar begin je als het gaat om je marketing prioriteiten? Is het verstandig om de marketing compleet stil te leggen of kun je er juist…

Auteur: Kimberley Wieland
Expertise(s):
SEA
Banner diensten

20 mei 2020

Marketing inzet tijdens de corona-crisis

Niemand ontkomt eraan. Het corona-virus houdt de gehele wereld in zijn greep. Waar we begin dit jaar in Nederland nog dachten, dat het een ver-van-mijn-bed-show was, is ook onze wereld, binnen een paar weken helemaal op zijn kop gezet. Mensen moeten massaal thuisblijven, de horeca moet zijn deuren sluiten, docenten…

Auteur: Nick van der Blom
Expertise(s):
SEA