Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Blog overzicht

Google Ads geeft je diverse mogelijkheden voor de inzet van advertenties. Wanneer je voor een zoekcampagne kiest, heb je de mogelijkheid om uitgebreide tekstadvertenties en responsive tekstadvertenties in te zetten. In deze blog leggen we je uit wat een Responsive Search ad is, hoe ze werken, en wat je er aan hebt!

Wat is een responsive search ad?

Een responsive search ad, of responsieve zoekadvertentie, is een advertentiemogelijkheid binnen het zoeknetwerk van Google. Google stelt bij deze advertentie zelf de ideale combinatie van titels en beschrijvingen samen aan de hand van jouw input. Je vult hier (maximaal) 15 koppen en 4 beschrijvingen in. Dit is een stuk meer dan bij een reguliere tekstadvertentie waarbij je maar 3 koppen en 2 beschrijvingen kan invullen.

Hoe werkt een responsive search ad?

Google stelt zelf de best presterende tekstadvertentie samen aan de hand van de koppen en beschrijvingen die jij invult. Hun intelligente algoritmes mixen en matchen de diverse mogelijkheden. Er worden in het begin zoveel mogelijk combinaties en volgordes getest, en uiteindelijk worden de beste en meest relevante combinaties getoond. Let wel op dat je unieke koppen en beschrijvingen maakt, Google laat ze namelijk in willekeurige volgorde zien. Zorg dus dat ze allemaal in ieder volgorde met elkaar kunnen matchen. Als je twee keer bijna dezelfde kop in je advertentie zet, bestaat de kans dat Google allebei deze koppen laat zien. Zorg er dus ook voor dat je koppen en beschrijvingen voldoende van elkaar verschillen. Je kunt Google ook forceren een bepaalde kop of beschrijving altijd te laten zien, zoals je merknaam, door deze te pinnen (het speldicoontje). Dit kan je het beste alleen doen als je dit echt verplicht wordt, omdat je hiermee de algoritmes van Google niet helemaal vrij spel geeft jouw advertentie te optimaliseren.

Je kunt de kwaliteit van je responsive advertentie zien als je deze aan het maken bent. Hier geeft Google je ook feedback op punten die beter kunnen. Ook worden er vaak automatisch al een aantal velden ingevuld als je binnen die advertentiegroep al andere advertenties hebt staan.

Wat heb je aan responsieve zoekadvertenties?

Het A/B testen van advertenties wordt met responsive search ads eigenlijk uit handen genomen, maar Google laat helaas niet zien welke combinatie van koppen en beschrijvingen het beste of slechtste presteert. Je kunt hier dus zelf weinig conclusies uit trekken. De resultaten van RSA’s zijn over het algemeen, vooral op de lange termijn, goed te noemen. We gebruiken echter niet uitsluitend RSA’s, maar ook de gewone tekstadvertenties. Dit doen we zo dat we zelf ook kunnen sturen op welke advertentieteksten en koppen we willen laten zien. Daarbij geeft Google vaak voorrang aan het vertonen van responsieve advertenties, tegenover reguliere uitgebreide tekstadvertenties.

Stappen voor het schrijven een Responsive Search Ad

Stap 1: Schrijf eerst een advertentie zoals je dat normaal zou doen

Hier schrijf je dus gewoon de 3 koppen en 2 beschrijvingen die je in een normale tekstadvertentie ook gebruikt.

Stap 2: Voeg nog 3 koppen en 1 beschrijving toe

Deze verschillen van stap 1, maar zijn wel relevant voor de advertentiegroep waar je deze advertentie aan toevoegt.

Stap 3: Voeg nog 3 koppen en een beschrijving toe

Deze koppen en beschrijving schrijf je als een combinatie uit stap 1 en 2.

Wil je ook aan de slag met responsive advertenties, of met andere zaken binnen Google Ads, en heb je hulp nodig? Of wil je je Google Ads werkzaamheden uitbesteden? Neem dan contact met ons op, en we bespreken de mogelijkheden voor jouw organisatie!

Lees ook
SEO zoekintenties

8 oktober 2020

Meer én kwalitatiever SEO-verkeer? Speel in op de zoekintentie van je doelgroep

De missie van Google is om gebruikers te voorzien van de beste zoekresultaten voor hun zoekopdracht. Unieke en relevante content wordt daarom gezien als belangrijkste ranking factor binnen het algoritme. Door in zoektermanalyses al rekening te houden met de zoekintentie achter een zoekopdracht, sluiten jouw pagina’s optimaal aan bij de…

Auteur: Mike van Leijen
Expertise(s):
SEA

7 oktober 2020

Ben jij al klaar voor Black Friday? Bereid je voor met onze 3 tips!

Volgende maand is het alweer zo ver. Op 27 november barst de koopgekte weer los. Als ondernemer kan je de laatste jaren niet meer om Black Friday heen en door de steiging in online aankopen door de Corona-crisis dit jaar al helemaal niet meer. Dit is je kans om nog…

Auteur: Nick van der Blom
Expertise(s):
SEA