Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Blog overzicht

SEO bestaat in principe uit een drie-eenheid: content, autoriteit en techniek. Dat laatste vormt eigenlijk het fundament van al je SEO-werkzaamheden. Als je website technisch gezien niet goed staat, dan zul je niet het optimale uit je content en autoriteit kunnen halen, ook al stop je hier nog zoveel effort in. Het technische deel van SEO is eigenlijk heel breed en bevat enorm veel aspecten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de indexeerbaarheid van je website, de laadsnelheid en het gebruik van zogenoemde structured data. Zijn deze termen Chinees voor je? Geen probleem, we gaan namelijk een aantal van deze termen extra voor jullie uitlichten. Dit zijn onze technische tips voor jouw website.

Snelheid van je website

De snelheid van je website is niet alleen belangrijk voor SEO, maar ook voor de gebruikerservaring van je bezoekers! Bezoekers verwachten namelijk, zeker op mobiel, dat pagina’s nagenoeg direct inladen. Als dit niet snel genoeg gebeurt, zijn veel bezoekers al weg voor de pagina überhaupt ingeladen is. Google heeft in 2018 onderzoek gedaan en gesteld dat 53% van de mobiele gebruikers een site verlaat die er langer dan 3 seconden over doet om in te laden. Onderstaande infographic (van Neil Patel) laat zien wat voor impact de snelheid van je website heeft op het winkelgedrag van bezoekers.

Gevolgen lange laadtijd voor ecommerce
Afbeelding 1: De gevolgen van een lange laadtijd voor winkelende bezoekers

Een van de meest voorkomende optimalisatiepunten bij tragere websites draait om het sneller laten inladen van afbeeldingen. Dit kan door afbeeldingen te comprimeren (vaak zijn deze veel groter dan nodig is), bijvoorbeeld met tools als SmushPro en Tiny PNG. Er worden ook vaak oude indelingen gebruikt voor afbeeldingen. Een goed voorbeeld hiervan is het inmiddels ietwat verouderde JPEG-formaat. Google adviseert om gebruik te maken van nieuwe indelingen, waaronder JPEG 2000. De nieuwere fotobewerkingsprogramma’s ondersteunen dit formaat allemaal. Voor het optimaliseren van je afbeeldingen voor SEO heeft collega Luuk al eens een blog geschreven. Wil je alles weten over het optimaliseren van je afbeeldingen voor SEO, lees deze dan zeker door!

Er zijn uiteraard nog veel meer factoren van invloed op de laadtijd van je website, maar omwille van de focus van deze blog delen we er slechts een paar met je. Vaak vertragen JavaScript en CSS bestanden in je HTML code het inladen van de pagina. Mocht je hier iets aan willen veranderen, dan heb je wel een webbouwer nodig die over technische kennis beschikt. Ook plugins en andere tools op je website, zoals een chatbot, kunnen de boel sterk vertragen. Het is altijd goed om een balans te vinden tussen extra functionaliteiten en de snelheid van je pagina.

404-pagina’s

Je bent vast wel eens terecht gekomen op een URL waarvan de pagina niet (meer) bestaat. Dit noemen we een 404-pagina. 404 staat voor de foutcode die zo’n ‘dode’ pagina meekrijgt. In onderstaande afbeelding vind je een voorbeeld van een 404-pagina. Je kunt je voorstellen dat een website met veel van dit soort meldingen niet bepaald gebruiksvriendelijk is. Zoekmachines beseffen dit ook en zullen websites met veel 404-pagina’s dan ook lager in de zoekresultaten tonen. Het is daarom belangrijk om bij dit soort meldingen in te grijpen en de 404-pagina’s te verhelpen. Hiervoor is het misschien handig om eerst te vertellen hoe een 404-melding eigenlijk ontstaat.

Voorbeeld 404 pagina
Afbeelding 2: Voorbeeld van een 404 pagina

Dode links ontstaan vaak doordat pagina’s verwijderd worden, of wanneer een URL veranderd wordt. Als er dan ergens nog een link naar de oude pagina staat, wordt dit een dode link. Dit kun je oplossen door pagina’s die niet meer bestaan te redirecten naar een pagina die wel bestaat. Heb je bijvoorbeeld de pagina www.jouwwebsite.nl/legoblokjes verwijderd, moet je een redirect aanmaken naar een andere relevante pagina. Dit kan dan bijvoorbeeld de pagina www.jouwwebsite.nl/lego zijn. Op deze manier wordt de oude pagina automatisch doorgestuurd naar de nieuwe pagina, en voorkom je dat je dode links hebt. Ook zorg je er zo voor dat bezoekers van je site nooit op een 404-pagina terecht kunnen komen.

XML Sitemap voor Google

De meeste (met name grotere) websites zijn voorzien van een XML-sitemap. Je kunt dit zien als een soort grote inhoudsopgave van je website die je communiceert richting de zoekmachine. De zoekmachine is dankzij de XML-sitemap beter in staat om je website te crawlen en dus al je (relevante) pagina’s te indexeren. Een XML-sitemap ziet er misschien imposant uit, maar kan in de praktijk vaak makkelijk opgezet worden. WordPress websites die de Yoast-plugin actief hebben, zijn automatisch voorzien van een sitemap.

Voorbeeld XML sitemap
Afbeelding 3: Voorbeeld van een XML-sitemap

SSL

De veiligheid van je website is door de jaren heen een steeds belangrijke factor geworden. Je kunt je website eenvoudig beveiligen met een SSL-certificaat. Een SSL-certificaat heb je al voor €5,- per jaar en wordt door veel aanbieders aangeboden. Onbeveiligde websites geven sinds enige tijd de melding ‘niet beveiligd’ af. Dit is anno 2020 een absolute no-go en schrikt dan ook een deel van je bezoekers af. Overigens schrikt dit niet alleen je bezoekers af, ook zoekmachines als Google vinden een veilige website een dikke must-have en zullen onveilige websites lager tonen in de zoekresultaten.

Structured data

Wil je jouw eigen website meer laten opvallen in de zoekresultaten? Dit kan met zogenoemde rich snippets. Denk hierbij aan het tonen van aankomende evenementen, vraag & antwoord-blokken (ook wel FAQ-snippets genoemd) en review-sterren. Om deze rich snippets op te zetten, moet je wat toevoegen aan de HTML code van je website. Je geeft de zoekmachine net even wat meer data mee, zodat hij jouw informatie beter begrijpt en zodoende betere resultaten kan tonen. Deze extra data noemen we structured data. Hieronder zie je een voorbeeld van een FAQ-snippet. Door dit soort snippets val je extra op tussen de zoekresultaten en zullen bezoekers eerder geneigd zijn om op jouw resultaat te klikken dan op die van een ander.

Voorbeeld FAQ snippet
Afbeelding 4: Voorbeeld van FAQ-snippets in de Google zoekresultaten

Pagina structuur

Iedere pagina zou je kunnen lezen als een boek. De titel wordt weergegeven met een H1 (kop 1), de hoofdstukken met een H2 en de onderliggende paragrafen met een H3. Op deze manier kun je op een thematische manier aangeven waar je pagina precies over gaat. De H1 is het hoofdthema en de H2 en H3 koppen vormen subthema’s.

Zoekmachines lezen de pagina’s van je website op een soortgelijke manier. Door op deze manier naar je pagina te kijken, proberen ze te begrijpen welke termen (en dus onderwerpen) relevant zijn en welke onderwerpen met elkaar te maken hebben. Het is daarom belangrijk om relevante zoektermen te gebruiken in deze koppen. Let er wel op dat het geen overkill wordt: koppen die bol staan van de zoektermen worden door Google niet gewaardeerd. Zorg er vooral voor dat de structuur logisch is en dat de koppen een goede weerspiegeling geven van het onderwerp (en de subonderwerpen) van je pagina.

Bovenstaande punten zijn slechts een greep uit het totale pakket aan technische factoren die door zoekmachines worden meegenomen. Ben je benieuwd waar grote zoekmachines als Google en Bing nog meer op letten? En vraag je je misschien af of jouw website SEO technisch wel goed ervoor staat? Neem eens een kijkje tussen onze SEO diensten, of neem direct vrijblijvend contact op voor een goed beeld van de mogelijkheden.

Lees ook
SEO zoekintenties

8 oktober 2020

Meer én kwalitatiever SEO-verkeer? Speel in op de zoekintentie van je doelgroep

De missie van Google is om gebruikers te voorzien van de beste zoekresultaten voor hun zoekopdracht. Unieke en relevante content wordt daarom gezien als belangrijkste ranking factor binnen het algoritme. Door in zoektermanalyses al rekening te houden met de zoekintentie achter een zoekopdracht, sluiten jouw pagina’s optimaal aan bij de…

Auteur: Mike van Leijen
Expertise(s):
SEO

7 oktober 2020

Ben jij al klaar voor Black Friday? Bereid je voor met onze 3 tips!

Volgende maand is het alweer zo ver. Op 27 november barst de koopgekte weer los. Als ondernemer kan je de laatste jaren niet meer om Black Friday heen en door de steiging in online aankopen door de Corona-crisis dit jaar al helemaal niet meer. Dit is je kans om nog…

Auteur: Nick van der Blom
Expertise(s):
SEO