Google Analytics

Waarom is het slim om nu te starten met Google Analytics 4?

 

Na lang wachten is het eindelijk zo ver, in oktober 2020 is Google Analytics 4 (GA4) gelanceerd. GA4 is de veelbelovende opvolger van Google Analytics Universal (GAU) en zoals het er nu uitziet onmisbaar in de toekomst. Deze nieuwe versie van Google Analytics brengt heel wat veranderingen met zich mee, wacht daarom niet te lang en begin zo snel mogelijk! Zo kun je onder andere app- en web data combineren, waardoor je meer informatie over een klant kan verzamelen. Maar wat houdt Google Analytics 4 precies in? En welke voordelen kent het ten opzichte van Google Analytics Universal?

Wat is Google Analytics 4?

Mogelijk heb je het volgende bericht al langs zien komen in Google Analytics Universal:

“ We introduceren een nieuwe versie van Google Analytics waarmee u precies die inzichten verzamelt die essentieel zijn voor een slagvaardige toekomst. U kunt de nieuwe versie van Google Analytics gebruiken door een Google Analytics 4-property (voorheen App & webproperty) in te stellen”

Google Analytics 4 is de nieuwste veelbelovende versie van Google Analytics Universal. Tegelijkertijd is het ook een rebranding en release van App + Web, de bètaversie van Google Analytics 4. Hieronder worden de grootste verschillen tussen Google Analytics Universal en GA4 benoemd.

Verschillen tussen GA en GA4

Bij een update horen veranderingen, dat geldt ook voor GA4. Maar wat verandert er allemaal? Waar zie je de nieuwigheden terug en welke verschillen zijn er? Er zijn een heleboel nieuwe mogelijkheden, maar ook zijn er een aantal verdwenen.

Manier van meten
Google analytics 4 werkt met het event-driven data model. Gebeurtenissen vormen in GA4 de basis om vanuit data te verzamelen. Daarentegen meet Google Analytics Universal aan de hand van de 3 scope levels: hits, sessions en users. In de nieuwe situatie worden enkel gebeurtenissen per user geregistreerd en worden sessies als losse gebeurtenissen gemeten. Via parameters, zoals pagina URL, sessie ID en source/medium, wordt extra informatie doorgeven in elke gebeurtenis.

Scopes in Google Analytics

De drie scopes in Google Analytics ten opzichte van de 2 scopes in Google Analytics

Nieuwe rapporten
Naast een andere manier van meten, zijn ook vrijwel alle rapporten anders in GA4. De belangrijkste wijziging in de rapporten is de toevoeging van het rapport “analyse” met daarin de “analysehub”. In de analysehub kan je diepgaande analyses uitvoeren. Voorheen was dit alleen beschikbaar voor Google Analytics 360 gebruikers, maar in GA4 is het voor iedereen gratis te gebruiken. 

Helemaal nieuw zijn de betrokkenheid- en retentie-rapporten. Deze rapporten geven betere inzichten in de customer journey. Dit zal veel marketeers helpen een beter beeld te krijgen van de bezoekers, zowel cross-device en cross-channel.

Navigatiemenu’s GA & GA4

De 2 navigatiemenu’s: Google Analytics Universal en Google Analytics 4

Nieuwe engagement
Een moeilijk te interpreteren metric uit Google Analytics Universal is de bounce rate. Deze engagement metric is niet meegenomen naar GA4. Een interessante, verbeterde metric is hiervoor in de plaats gekomen, namelijk “engaged sessions”. Engaged sessions worden gemeten als er aan één van de volgende voorwaarden wordt gedaan binnen een sessie:

  • activatie van een conversie
  • website of app staat minimaal 10 seconde op de voorgrond open
  • er zijn 2 of meer pageview of screenview-events uitgevoerd.

Betere data controle  
Sinds mei 2018 is de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Deze wetgeving wordt regelmatig aangescherpt. In de marketing heeft dit als gevolg dat er steeds meer browsers third party cookies (gebruikt voor remarketing) worden geblokkeerd. Om te voorkomen dat persoonsgegevens structureel opgeslagen worden in Google Analytics biedt GA4 de mogelijkheid om met terugwerkende kracht eenvoudig de data te verwijderen.

Tip: Mocht je een kijkje willen nemen dan heeft Google een demo account beschikbaar, nu ook voor Google Analytics 4: https://analytics.google.com/analytics/web/demoAccount.

Voordelen van GA4

Dat GA4 verschilt van de vorige versie van Google Analytics, is voor niemand een geheim meer. De nieuwste versie heeft veel voordelen. Vanuit Orangevalley kunnen we daarom ook niet vaak genoeg benoemen dat hoe eerder je begint met Google Analytics 4, hoe sneller je GA4 optimaal kan gaan gebruiken. Ben je nog niet helemaal overtuigd? Hieronder worden de belangrijkste voordelen toegelicht. 

Voordeel 1. Advanced analysis voor elke GA4 gebruiker
Hierboven werd het al kort benoemd, in de nieuwe versie van Google Analytics is het doen van uitgebreide analyses gratis. Dit biedt voor veel bedrijven een mogelijkheid om meer uit hun data te halen en mee aan de slag te gaan. Hierbij kun je denken aan het visualiseren van navigatie stromen van gebruikers met hulp van funnels of het eenvoudig ontsluiten en creëren van doelgroepen voor advertentie doeleinden. Voorheen was dit een betaalde functie voor GA-360 klanten, maar nu is het voor iedereen toegankelijk!

 advanced analyses in Google Analytics 4

Test de verschillende advanced analyses in Google Analytics 4

Voordeel 2. Leren van machine learning gebeurtenissen.
Inzichten op basis van machine learning maakte al langer een onderdeel uit van Google Analytics. De nieuwe inzichten en voorspellingen in Analytics 4 brengen nieuwe opties met zich mee. Door het beschikbaar maken van ML audiences waarmee op basis van GA data er een hoge waarschijnlijkheid van bijvoorbeeld “churn” of ” conversion” wordt voorspeld. Je leert op die manier dus meer over je klant. De data uit de voorspellende statistieken kan worden gebruikt voor het optimaliseren van jouw digitale advertenties en daarmee het verhogen van jouw marketing-ROI. 

GA4 maakt gebruik van de volgende machine learning gebeurtenissen:

  • Conversion probability: Deze gebeurtenis wordt gebruikt voor het maken van doelgroep prognoses voor onder andere Google Ads. Hierbij wordt gekeken naar de verwachte opbrengst van alle aankoop conversies binnen de komende 28 dagen van een gebruiker die in de afgelopen 28 dagen actief was. Hierop kunnen vervolgens advertenties worden afgesteld. 
  • Churn probability: Churn probability voorspelt de kans op uitstroom van klanten. Er wordt gekeken naar de kans dat een gebruiker die in de afgelopen 7 dagen actief is geweest op jouw site/app, niet actief zal zijn binnen de komende 7 dagen. Aan de hand van deze data kan je testen hoe je met website aanpassingen klant verlies kan verlagen. 
  • Automated insights: De nieuwe Analytics kan jou automatisch waarschuwen voor belangrijke trends in uw gegevens. Deze functie zorgt ervoor dat je altijd up-to-date bent over trends en afwijkingen in je data. Doordat je een melding ontvangt, kan je snel anticiperen op de situatie. Het berekent bijvoorbeeld de kans op verloop, zodat je efficiënter kunt investeren in het behouden van klanten in een tijd waarin marketingbudgetten onder druk staan. Tot slot biedt deze nieuwe functionaliteit de mogelijkheid om een gebruiker te herkennen over de website bezoek en app gebruik heen.

Voordeel 3. Website en app traffic samen meten in 1 google analytics account
Een van grootste veranderingen die GA4 met zich meebrengt is de mogelijkheid om verkeer van de website en app in één account te meten. Voorheen was dit niet mogelijk.

Door deze nieuwe functionaliteit kan je meer data zien van de individuele gebruikers omdat je binnen app en web data kunt combineren. Hierdoor kan je de customer journey beter in kaart brengen van een individuele klant. Een goede customer journey zorgt ervoor dat je je (potentiële) klant beter begrijpt en in kan spelen op diverse behoeftes in de verschillende fases.

Voordeel 4. Gratis starten met BigQuery
GA4 biedt nog een gratis feature, namelijk dat je gratis kan beginnen met BigQuery. In de vorige versies van Google Analytics was deze functie betaald, maar door deze update is het nu voor iedereen toegankelijk. BigQuery is een volledig beheerd, serverloos datawarehouse dat schaalbare analyse van petabytes aan gegevens mogelijk maakt. Dit betekent dat je efficiënter waardevolle inzichten kan verzamelen vanuit verschillende bronnen in een datawarehouse. 

Zo kan je gemeten websiteverkeer in Google Analytics 4 kunnen verrijken met Google Search Console data, CRM-data en Google Ads data. Het koppelen van verschillende datastromen in één datawarehouse heeft als voordeel dat je al je data overzichtelijk op één plek hebt en daarnaast op termijn een beter klantbeeld kan ontwikkelen.

Waarom overstappen naar GA4?

Op dit moment bevat GA4 nog niet alle functionaliteiten die je van de “oude” Google Analytics gewend bent. Maandelijks is Google nieuwe functionaliteiten aan het uitrollen in GA4. De belangrijkste informatie is aanwezig in de nieuwste versie, maar nog niet alle basis functionaliteiten zijn terug te vinden. De oude Google Analytics werkt vandaag de dag nog prima, echter zullen daar geen updates meer plaatsvinden. Wij adviseren daarom om alvast parallel een Google Analytics 4 account op te starten.

Hoe eerder je een GA4 account aanmaakt, hoe eerder je historische data kan gaan opbouwen. Je opgebouwde data uit je huidige Google Analytics versie kan je niet meenemen. Het opbouwen van historische data is cruciaal omdat je hiermee context kan toevoegen aan de huidige resultaten, bijvoorbeeld een vergelijking van campagneresultaten ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast kan je nu al wennen aan de nieuwe omgeving, hiermee voorkom je dat je straks onvoorbereid over moet. 

Mocht je nog vragen hebben, of hulp nodig hebben bij het opzetten van Google Analytics 4?
Neem dan contact op met on Data Solutions of Data Intelligence consultants. Wij kunnen je helpen met al jouw vragen over de installatie en dataverzameling binnen Google Analytics 4.