Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Blog overzicht

Wanneer je op je telefoon op zoek bent naar een taxichauffeur in Arnhem, wil je wel graag snel een relevante mobiele website voor je zien. Het liefst een website waarop je de tekst kunt lezen zonder dat je hoeft in te zoomen. Niets is natuurlijk vervelender dan met je telefoon in de regen te staan, al inzoomend en zoekend naar het telefoonnummer van het taxibedrijf. Google is het hiermee eens en speelde hier op 21 april 2015 op in met een nieuwe update van het algoritme. Sinds 2015 is het belang van mobielvriendelijke websites alleen maar groter geworden.

GROTE STIJGING IN MOBIELE ZOEKOPDRACHTEN

De afgelopen jaren heeft een explosieve stijging plaatsgevonden in het aantal websitebezoekers vanaf mobiele apparaten. Dit is het gevolg van het groeiend gebruik van internet op smartphones. Google meldde in 2016 dat 40% van de zoekers alleen nog maar hun mobiel gebruikt om zoekopdrachten te doen. Daarnaast zaten mensen in 2018 gemiddeld 61 uur op hun mobiel. In 2017 was dit nog 40 uur. Dit is uit onderzoek van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) gebleken[1]. In 2017 gebruikte 94% internet op hun laptop/desktop en in 2018 deed nog maar 92% dat. Dit percentage is in de afgelopen 6 jaar niet meer zo laag geweest.

Naast het feit dat steeds meer websites bezocht worden via mobiele apparaten, worden ook steeds vaker online aankopen gedaan via een smartphone of tablet. Uit het Global Commerce Review rapport[2] van het derde kwartaal van 2018 is gebleken dat 53% van de Nederlanders hun online aankopen via een smartphone deed. Het is voor ondernemers dus onwijs belangrijk dat ze een goede mobiele website hebben en daar ook goed vindbaar mee zijn binnen Google. De meeste reguliere websites werden ontworpen voor het gebruik op een desktopcomputer. Hierdoor wordt de website minder goed weergeven op een tablet en wordt hij te klein op een smartphone. Het resultaat is een negatieve website-ervaring voor gebruikers vanaf mobiele apparaten, waardoor zij sneller de website zullen verlaten. Inmiddels zien we gelukkig steeds meer bedrijven die zijn overgestapt naar een responsive website of zelfs een mobile first site. Toch komen we nog met regelmaat bedrijven tegen waarbij de website op desktop nét goed genoeg werkt, laat staan dat deze bruikbaar is op een tablet of smartphone.

GEVOLGEN GOOGLE UPDATE

Google zit hier natuurlijk bovenop en speelde daar met haar update in 2015 op in. De zoekmachinegigant wil gebruikers (toen en nu) de meest relevante resultaten en het resultaat dat de beste gebruikerservaring biedt tonen voor de zoekopdracht. Daarom ging Google vanaf toen bij mobiele zoekopdrachten aangeven of de website geschikt is voor mobiele apparaten of niet. Sinds de mobile-first index die bij een van de laatste Google updats is doorgevoerd, laat Google je website niet langer zien aan mobiele zoekers wanneer je website niet geschikt is voor mobiel. Websites die geschikt zijn voor mobiel zullen hierdoor een stijging in websitebezoekers vanaf mobiele apparaten gaan merken. Doordat jouw website zichtbaar blijft in Google en de websites die niet mobielvriendelijk zijn niet worden getoond, heb je minder concurrentie in de zoekresultaten!

WAT TE DOEN?

Het wordt nu dus nog belangrijker om een mobielvriendelijke website te hebben. Als bedrijf kun je veel conversies missen door het hebben van een mobielonvriendelijke website.

Ben je benieuwd of jouw site door Google gezien wordt als mobielvriendelijk, of juist onvriendelijk? Met deze tool kun je jouw website laten testen op mobielvriendelijkheid.

Is je website niet geschikt voor mobiel en wil je graag advies over de verschillende mogelijkheden om deze mobiel vriendelijk te maken? Neem dan contact met ons op.

[1] Computable.nl

[2] Dutchitchannel


Lees ook

26 mei 2020

Hoe blijf je zichtbaar in crisistijd?

Sinds de uitbraak van COVID-19 in Nederland zitten veel bedrijven met de handen in het haar. Hoe overleef je als onderneming deze moeilijke tijd en waar begin je als het gaat om je marketing prioriteiten? Is het verstandig om de marketing compleet stil te leggen of kun je er juist…

Auteur: Kimberley Wieland
Expertise(s):
SEO
Banner diensten

20 mei 2020

Marketing inzet tijdens de corona-crisis

Niemand ontkomt eraan. Het corona-virus houdt de gehele wereld in zijn greep. Waar we begin dit jaar in Nederland nog dachten, dat het een ver-van-mijn-bed-show was, is ook onze wereld, binnen een paar weken helemaal op zijn kop gezet. Mensen moeten massaal thuisblijven, de horeca moet zijn deuren sluiten, docenten…

Auteur: Nick van der Blom
Expertise(s):
SEO