Zoekmachine optimalisatie

Waarom is seo belangrijk?

Waarom is seo belangrijk?

Ben jij geïnteresseerd in SEO, maar weet je nog niet precies waarom deze werkzaamheden belangrijk zijn voor iedere website? Lees dan dit artikel met vijf redenen waarom SEO vele kansen biedt.

WAT IS SEO?

Misschien is het overbodig, maar we starten met een korte beschrijving van SEO. De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie). Kort door de bocht: Het optimaliseren van een website, om zo meer organisch verkeer van zoekmachines (zoals Google en Microsoft Bing) te genereren. Vaak wordt dit type verkeer als ‘gratis verkeer’ beschouwd, er hoeft immers niet betaald te worden voor een bezoeker. Een onterechte conclusie, want voor organische groei moet er hard gewerkt worden door de betrokken partijen.

Als online marketingbureau krijgen we geregeld de vraag of SEO werkzaamheden de moeite waard zijn. Met de onderstaande concrete argumenten kunnen we met zekerheid zeggen dat SEO (in meer of mindere mate) voor elke website zeer belangrijk is.

1. SEO ZORGT VOOR MEER TRAFFIC

Door het uitvoeren van een goede SEO strategie wordt er meer verkeer naar de website geleidt. Dit is voor nagenoeg alle website-eigenaars dé nummer 1 reden om te investeren in SEO. Uiteraard is hierbij de gedachte dat meer verkeer uiteindelijk tot meer conversies en een hogere omzet leidt. Deze gedachte is zeker van toepassing op organisch verkeer, uit statistieken van meerdere grootschalige onderzoeken blijkt namelijk dat organische bezoekers bovengemiddelde converteren.

De concrete cijfers uit zo’n grootschalig onderzoek zijn terug te vinden in de onderstaande grafiek.

In de grafiek zien we terug dat Organic beter scoort dan Social media en Google Ads (AdWords in grafiek). Daarnaast staat het op ongeveer gelijke hoogte met Direct verkeer. Lees hier meer over dit onderzoek: Growcode conversieratio onderzoek.

2. DOOR CONTENT UITBREIDING WORDT DE WEBSITE EEN CONVERSIEMACHINE

Met een SEO-content strategie kun je bezoekers uit alle lagen van de salesfunnel aanspreken. Als voorbeeld nemen we het bekende AIDA-model van E.K. Strong. Binnen iedere laag in het model heeft de bezoeker een andere zoekintentie:

  • De ‘Attention’ fase: Dit is de eerste stap binnen het AIDA-model. Binnen deze stap moet aandacht getrokken worden voor het product of dienst. De bezoeker heeft geen tot weinig kennis over het product of dienst.

Voorbeeld content:

  •  
    • Wat is SEO?
    • De online marketing mogelijkheden van Google
       
  • De ‘Interest’ fase: De tweede stap binnen het AIDA-model gaat over het wekken van interesse bij de bezoeker. Waarom zou de bezoeker het product of dienst moeten afnemen?

Voorbeeld content:

  •  
    • Waarom is SEO belangrijk?
    • SEO versus Advertising
  • De ‘Desire’ fase: Binnen deze stap is de bezoeker al een stuk lager in de salesfunnel. Diegene kent in deze fase het product en heeft interesse getoond. Op dit moment moet het laatste zetje gegeven worden tot de daadwerkelijke conversie.

Voorbeeld content:

  •  
    • Wat zijn de voordelen van SEO?
    • Case: 57% organische groei door SEO
  • De ‘Action’ fase: De laatste stap binnen het AIDA-model, de bezoeker wordt nu klant. Hierbij is het belangrijk dat het product of dienst duidelijk zichtbaar is én de conversie eenvoudig te maken is.

Voorbeeld content:

  •  
    • SEO uitbesteden
    • SEO quick scan 

Een visuele weergave van het AIDA model inclusief een SEO-content strategie (zie zoekvolumes):

 Let op: dit is slechts één voorbeeld voor een online marketing bureau. Uiteraard bevat een website per laag veel meer pagina’s.

DE GEDACHTE ACHTER HET BOVENSTAANDE MODEL

Per laag van het AIDA-model is een voorbeeldpagina met een specifiek onderwerp gekoppeld. In het ideale scenario hebben we per product of dienst één of meerdere pagina’s in elke laag ontwikkeld. Met deze werkwijze speel je in op alle mogelijke zoekintenties van bezoekers. Zorg ervoor dat de verschillende lagen met elkaar verbonden zijn door interne links, zodat de bezoeker makkelijk de volgende stap in de funnel kan bereiken. De ideale manier om van je website een échte conversiemachine te maken.

WAAROM PER ONDERWERP EEN SPECIFIEKE PAGINA?

Voor zoekmachines is content van goede kwaliteit de belangrijkste pijler voor succes met SEO. Met goede content bedoelen we content die matcht met de zoekintentie van de bezoeker. Als ik bijvoorbeeld binnen Google op ‘SEO uitbesteden’ zoek, dan wil ik het liefst op een pagina over SEO terechtkomen en niet op een algemene online marketing pagina. Om deze reden scoren pagina’s over een specifiek onderwerp vaak het beste binnen de organische zoekresultaten.

3. MINDER AFHANKELIJK VAN BETAALDE KANALEN

SEO kan gezien worden als een investering in je website. Door content optimalisatie, het verbeteren van de techniek en het verhogen van de online autoriteit en doorklikratio wordt de waarde van een website stevig verhoogd. Op de lange termijn kan de website door SEO zelf ook gezien worden als een essentiële traffic generator. Hierdoor word je minder afhankelijk van het adverteren op kanalen als Google, Facebook en LinkedIn Ads.

Een fijne gedachte, want voor verschillende branches wordt adverteren steeds duurder. Door de hoge concurrentie wordt bijvoorbeeld de ‘kosten per klik’ op zoektermen steeds prijziger. Onderstaand een specifiek voorbeeld van een webshop in bouwmaterialen. De gemiddelde kosten per klik zijn sinds 2016 ongeveer verdubbeld.

4. TECHNISCHE OPTIMALISATIE VAN DE WEBSITE

Naast het optimaliseren van content en het verhogen van autoriteit, is de techniek van een website een belangrijke pijler voor een succesvolle SEO strategie. Google wil haar gebruikers namelijk naar websites sturen met een optimale gebruiksvriendelijkheid.

De techniek van een website speelt een grote rol bij de gebruiksvriendelijkheid van een website, denk maar eens aan de onderstaande punten:

  • De snelheid waarmee pagina’s geladen worden
  • De veiligheid van een website. Worden mijn gegevens veilig door de website opgeslagen?
  • Is de website responsive? Met andere woorden: kan ik op elk type apparaat de website makkelijk lezen en bedienen?

Met technische SEO werkzaamheden wordt de algehele ervaring op een website sterk verbeterd. Dit leidt tot tevreden bezoekers, die de klantreis op de website als prettig ervaren. Uiteindelijk verhogen we hiermee de conversieratio: het percentage bezoekers van het totaal dat een conversie of transactie op de website doet.

5. OPTIMALISATIE VOOR ADVERTISING KANALEN

Zoals eerder in dit blogartikel vermeld, is het voor zoekmachine optimalisatie sterk aan te raden om specifieke pagina’s aan te maken. Pagina’s met een bepaalde focuszoekterm of -onderwerp. Bezoekers willen namelijk vanuit zoekmachines direct op relevante pagina’s landen. Dit geldt uiteraard ook voor bezoekers vanuit advertenties.

EEN PRAKTISCH VOORBEELD:

Stel je bent op zoek naar een witte hardloopschoenen, dan wil je bij het klikken op een advertentie het liefst op een pagina terechtkomen met (uiteraard) alleen witte hardloopschoenen. Met SEO spelen we hierop in, door hier een aparte pagina voor te maken. Op de zoekterm ‘witte hardloopschoenen’ wordt namelijk 110 keer per maand gezocht.

Met het aanmaken van deze pagina, hebben we direct een zeer specifieke landingspagina voor onze advertising kanalen: een landingspagina die inspeelt op de zoekintentie van de bezoeker. Hiermee wordt de kans op een conversie aanzienlijk verhoogd. Hier zien we een duidelijk voorbeeld waarin SEO en advertising elkaar versterken.