Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Blog overzicht

Dinsdag 10 maart was het na eindeloos speculeren dan eindelijk zover: Amazon ging volledig live in Nederland. Hiervoor konden consumenten op Amazon.nl alleen boeken en e-books kopen en werd Amazon.de vertaald voor de rest van de producten. Vanaf heden is het mogelijk om alle producten die Amazon aanbiedt te kopen. Maar wist je dat meer dan de helft van de items op Amazon niet verkocht wordt door Amazon zelf, maar door partners? Welke kansen en mogelijkheden biedt dit voor jouw organisatie?

Impact van Amazon

In landen waar Amazon al langer actief is, heeft Amazon de volledige markt op de kop gezet. In bijvoorbeeld Duitsland wordt al meer dan 50% van de product gerelateerde zoekopdrachten gedaan via Amazon. Daarmee is Amazon dus een geduchte concurrent van Google. Ook is ongeveer een derde van de omzet van de totale e-commercemarkt voor Amazon. Onderzoek wijst uit dat veel consumenten vooral het grote aanbod en het gemakkelijke betaalproces van Amazon prettig vinden.

De verwachting is dus dat Amazon ook in Nederland de huidige markt flink zal opschudden, en dat vooral Bol.com de nadelige gevolgen hiervan ondervindt. Onderschat echter de impact van Amazon op je eigen webshop niet. Wanneer een groot deel van de consumenten alleen nog maar zoekt via Amazon, maar jouw producten hier niet op staan, kelderen je verkoopcijfers gegarandeerd. Als jouw producten hier echter wel op staan, kan dit je verkoopcijfers juist een enorme boost geven.

Hoe winstgevend is het verkopen via Amazon?

Amazon neemt, net als Bol.com, per verkoop een bepaald percentage van de verkoopwaarde van een product. Op Amazon verschilt dit percentage, afhankelijk van in welke categorie jouw producten vallen. Deze percentages zijn flexibel en veranderen door factoren als omloopsnelheid, vraag en concurrentie, maar liggen over het algemeen rond de 10% van de verkoopprijs. De exacte percentages vind je hier. Amazon vraagt daarnaast nog een fee van €39,- per maand aan verkopers. Dit hangt echter wel af van het aantal bestellingen dat je maandelijks via Amazon realiseert. Zijn dit er minder dan 40, dan betaal je deze kosten niet.

Met je Amazon account verkoop je ook eenvoudig op de vijf andere marketplaces van Amazon in Europa. Hiermee breid je gemakkelijk jouw afzetmarkt gigantisch uit. Dit heeft ook positieve invloed op je naamsbekendheid.

Onderscheid je van andere verkopers: verrijk je productgegevens in Amazon via Channable

Door Amazon in te richten via de feedmanagement-tool Channable is het mogelijk om alle producten of een gedeelte van je productaanbod direct op de correcte manier in te laden op Amazon. Dit scheelt een hoop handmatig invoerwerk en levert je daarom tijdswinst op. Daarnaast zorg je met feedverrijking voor het zo optimaal mogelijk behalen van vertoningen van je producten op Amazon.

Door de bestaande .xml datafeed van je website of je webshop direct te koppelen aan Channable worden alle producten en productvelden ingeladen. Vervolgens doorlopen we een aantal stappen waarin we een dynamische waarde aan elk vereist productveld in Amazon koppelen. Dankzij de feed is deze waarde voor elk uniek product anders, waardoor alle producten met 1 druk op de knop worden gepusht naar Amazon. Dankzij de tussenkomst van Channable communiceert Amazon rechtstreeks met je website. Zo worden prijs- en/of voorraad aanpassingen op je website elke dag opnieuw doorgevoerd in Amazon. Op deze manier is je productaanbod ook op Amazon altijd actueel.

Verkopen via Amazon

Hoe ga jij via Amazon verkopen?

Bij Copper IM zetten we Amazon als aanvullend marketingkanaal voor je in, waarbij we zorgen voor een zo hoog mogelijke effectiviteit van het productaanbod. Hierin hanteren we de volgende aanpak:

Strategie: een aanpak bepalen

Samen met jou bepalen we hoe we Amazon zo efficiënt mogelijk inzetten. Dit doen we aan de hand van marges op je producten en bijvoorbeeld voorraden die je hebt. Op basis hiervan bepalen we welke producten we het beste verkopen via Amazon en de periode of tijdspanne waarin we deze producten laten zien.

Opzetten van je Amazon account

Nadat we een gedegen strategie hebben uitgedacht, is het tijd om een account in te richten op Amazon. We nemen hier het volledige proces uit handen en zorgen dat alle cruciale en optionele onderdelen zo volledig mogelijk zijn ingevuld. We staan nu in de startblokken om te beginnen met adverteren op Amazon.

Inrichten van Channable en koppelen van de datafeed

We koppelen je productaanbod in Channable en maken slimme regels aan zodat je producten optimaal worden vertoond in Amazon. Vervolgens bouwen we de productvelden dynamisch op, zodat alle relevante producten direct terugkomen op Amazon. Op deze manier zijn we in staat je producten aan te bieden op de momenten dat het ertoe doet.

Je producten staan live! En nu?

Je producten staan nu live, maar dit betekent niet dat we klaar zijn. We sturen maandelijks bij op het rendement dat je via Amazon behaalt. Welke producten verdienen meer aandacht, en welke producten kunnen we beter verwijderen? Dit is een proces dat we maandelijks voor je oppakken.

Nieuwsgierig geworden? Vraag naar de mogelijkheden!

Ben je benieuwd geworden naar hoe Amazon een succesvol aanvullend verkoopkanaal voor je webshop kan zijn? Neem vrijblijvend contact met ons op zodat we de mogelijkheden samen bespreken.

Lees ook

26 mei 2020

Hoe blijf je zichtbaar in crisistijd?

Sinds de uitbraak van COVID-19 in Nederland zitten veel bedrijven met de handen in het haar. Hoe overleef je als onderneming deze moeilijke tijd en waar begin je als het gaat om je marketing prioriteiten? Is het verstandig om de marketing compleet stil te leggen of kun je er juist…

Auteur: Kimberley Wieland
Expertise(s):
SEA
Online marketing strategie
Banner diensten

20 mei 2020

Marketing inzet tijdens de corona-crisis

Niemand ontkomt eraan. Het corona-virus houdt de gehele wereld in zijn greep. Waar we begin dit jaar in Nederland nog dachten, dat het een ver-van-mijn-bed-show was, is ook onze wereld, binnen een paar weken helemaal op zijn kop gezet. Mensen moeten massaal thuisblijven, de horeca moet zijn deuren sluiten, docenten…

Auteur: Nick van der Blom
Expertise(s):
SEA
Online marketing strategie