Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

DE KLANT

ABC Clinic is een privékliniek voor ooglidcorrecties, injectables, huidverbetering en plastische chirurgie gevestigd in Breda. De kliniek werkt uitsluitend samen met ervaren en gespecialiseerde artsen, plastisch chirurgen en huidtherapeuten. Met meer dan 10 jaar ervaring zijn zij uitgegroeid tot de bekendste en populairste privékliniek in Zuid-Nederland.

DE VRAAG VAN DE KLANT

Na een aantal Google-updates viel het organische verkeer van ABC Clinic terug en daarom was er behoefte aan een nieuwe SEO-strategie om het tij te keren en het bereik vanuit zoekmachines weer omhoog te krijgen. Samen met onze contactpersonen hebben we een lijst met de 10 belangrijkste behandelingen bepaald waar we jaarrond SEO-optimalisaties voor hebben opgepakt.  De doelstelling was om met deze onderwerpen landelijk top-10 posities te scoren en zo het bereik vanuit Google weer terug te brengen naar het oude niveau én door te groeien.

Binnen deze behandelingen hadden de ooglidcorrecties, bovenooglidcorrecties en onderooglidcorrecties de hoogste prioriteit, omdat de kliniek hierin is gespecialiseerd.  Daarnaast zijn dit onderwerpen waar online een sterke concurrentie heerst van grote landelijke partijen als Bergman Clinics, Velthuis Kliniek en VandenBroecke Kliniek, waar ABC Clinic zich mee wil gaan meten.

ONZE OPLOSSING

Om goed aan te sluiten bij de ontwikkeling die Google doormaakt als zoekmachine hebben we eerst uitgezoomd en een nieuwe SEO-strategie uitgestippeld. Hierin stonden de volgende factoren centraal:

Leidend in dit project is ons SEO-proces waarmee we, samen met de klant, vanuit een helikopterview de juiste prioriteit in de SEO-optimalisaties bepalen.

Zoektermen bepalen
Voor de 10 focus onderwerpen die we als team hebben bepaald zijn we gestart met het opnieuw bepalen van de zoektermen. Bij deze zoektermanalyses is er meer gefocust op longtail zoekopdrachten (minder volume, maar meer relevantie) en wat de zoekintentie achter deze zoekopdrachten is. Dit hebben we gedaan door per onderwerp, met mindmaps, sub-onderwerpen met zoekvolumes te clusteren en in te delen per zoekintentie.

Na afstemming met ABC Clinic hebben we voor alle relevante sub-onderwerpen content briefings uitgewerkt, waarmee de tekstschrijver aan de slag kon voor nieuwe SEO-content. In deze briefings combineren we bij Copper IM altijd short tail zoektermen, long tail zoektermen, synoniemen en geven we ook altijd al een opzet voor de titels, tussenkoppen en alinea-indeling.

Content verbeteren/uitbreiden

In samenwerking met de tekstschrijver hebben we vervolgens alle behandelingen uitgebreid met nieuwe landingspagina’s per zoekintentie. De oude situatie was dat er voor de behandelingen maar 1 landingspagina was, direct gefocust op het maken van een afspraak. In de huidige situatie hebben we dit per behandeling uitgebreid met losse landingspagina’s over herstel, kosten, ervaringen, complicaties, vergoedingen, etc. Elke pagina is qua lay-out en tekst volledig ingestoken op de intentie die de bezoeker op dat moment heeft. Is hij/zij nog op zoek naar informatie, klinieken aan het vergelijken of al gereed om daadwerkelijk een behandeling in te plannen?

Techniek optimaliseren

Ook technisch hebben we de website jaarrond geoptimaliseerd, zodat de indexering van de nieuwe pagina’s zo soepel mogelijk verloopt en ook de gebruikerservaring voor bezoekers optimaal is. Technische punten die we hebben opgepakt zijn o.a.:

Doorklikpercentage verbeteren

Na een aantal maanden had Google de optimalisaties en nieuwe pagina’s geïndexeerd en zagen we hier de eerste top-10 resultaten terug. Hier houdt onze optimalisatie niet op, want door het verbeteren van het doorklikpercentage verhogen we het aantal klikken uit de resultaten en kunnen we in posities nog verder stijgen.

Het doorklikpercentage hebben we verbeterd door op alle pagina’s over behandelingen een blok met veelgestelde vragen toe te voegen en dit d.m.v. structured data door Google te laten uitlezen als FAQ-snippet op de resultatenpagina:

Het voordeel van zo’n rich snippet is dat het expertise uitstraalt, onzekerheid weghaalt en vertrouwen wint van de doelgroep. Zo kun je je onderscheiden van de concurrenten en het doorklikpercentage verhogen.

Autoriteit vergroten

Voor onderwerpen als ooglidcorrectie, bovenooglidcorrectie en onderooglidcorrectie is de online concurrentie zoals eerder aangegeven een stuk groter dan bij de meeste behandelingen. Daardoor zagen we hier een groei in posities na de optimalisaties in techniek en content, maar hadden we nog een extra zetje nodig om echt tot top-10 posities in de landelijke resultaten te komen. Om het gat met de concurrentie te dichten, hebben we voor deze onderwerpen ook ingezet op het vergroten van de autoriteit.

Als start hebben we de interne linkstructuur geanalyseerd en geoptimaliseerd, door meer interne links toe te voegen naar de belangrijkste behandelingspagina’s. Zo vloeit de domeinautoriteit beter door naar de belangrijkste pagina’s en verhogen we de pagina-autoriteiten van de sub-onderwerpen door cross linking.

Nadat dit goed was ingericht, zijn we actief aan de gang gegaan met het verkrijgen van meer links vanaf externe websites door linkbuilding. Zie hieronder de resultaten:

Pagina Pagina autoriteit Gelinkte domeinen
/ooglidcorrectie Van 33 naar 35 +19
/ooglidcorrectie/onderooglidcorrectie Van 20 naar 29 +11
/ooglidcorrectie/bovenooglidcorrectie Van 20 naar 29 +14

 

Dit was de laatste boost die we nodig hadden om ook voor deze onderwerpen hoge posities te scoren in de landelijke resultaten. Zoals we hieronder in de resultaten zullen laten zien, scoren we inmiddels voor alle 3 de onderwerpen top-10 posities.

Deze case is hét bewijs dat onze SEO-strategie en het proces dat we hanteren werkt en aansluit bij de ontwikkeling die Google de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Waar in het verleden ABC Clinic negatieve invloed ondervond van de algoritme updates, hebben de laatste 2 updates juist in hun voordeel gewerkt en zien we de posities het hele jaar door stijgen. En dat zien we dagelijks terug in de resultaten qua bereik én conversies op de website.

Posities ooglidcorrecties

Voor de belangrijkste onderwerpen, ooglidcorrectie, bovenooglidcorrectie en onderooglidcorrectie zien we hieronder de ontwikkeling in posities:

Vanaf juni zien we duidelijk de synergie tussen content, techniek en autoriteit werken en schieten de posities maandelijks omhoog. De Google December 2020 Update geeft dit aan het einde zelfs nog een extra boost.

SEO-bereik

De stijging van het SEO-bereik bleef in het begin van het jaar helaas nog eventjes achter, vanwege de (gedeeltelijke) lockdown en corona-maatregelen in het land. Vanaf het moment dat de eerste lockdown achter ons lag zien we het SEO-verkeer in de lift en behalen we elke maand veel meer verkeer dan het jaar ervoor.

Het afgelopen half jaar (juni 2020 – december 2020) is het SEO-verkeer gestegen met 59% t.o.v. dezelfde periode vorig jaar ondanks alle geldende corona-maatregelen van het RIVM.

Hiermee hebben we de basis gelegd voor een mooie groei die we samen met ABC Clinic de aankomende jaren gaan doormaken.

SCHRIJF JE IN VOOR DE COPPER IM NIEUWSBRIEF VOOR DE NIEUWSTE CASES!