Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

De klant

Hogeschool Utrecht (HU) is een van de vijf grootste hogescholen van Nederland. Per jaar zijn er duizenden studenten en professionals die een voltijd, deeltijd of cursus volgen.
Bij Hogeschool Utrecht komen onderwijs, onderzoek en het bedrijfsleven samen.

De vraag van de klant

In 2018 ging de nieuwe website van de Hogeschool Utrecht live. Het doel van de nieuwe website is om de vormgeving en gebruikerservaring te verbeteren daarnaast werd er in de oude situatie gebruik gemaakt van meerdere subdomeinen die werden samengevoegd tot twee hoofddomeinen; www.hu.nl en www.internationalhu.com. De nieuwe website moest ook een stuk overzichtelijker zijn waardoor de eerdere 13 pagina’s per voltijdopleiding zijn teruggebracht naar 4 pagina’s.

De opdracht voor Copper IM was om met het terugdringen van de grote hoeveelheid content (duizenden pagina’s minder) en het samenvoegen van meerdere domeinen een afname in het SEO-verkeer te voorkomen en zelfs op den duur een groei te realiseren. Daarnaast was de vraag van de HU om te ondersteunen met de volledige inrichting van Google Analytics waarbij rekening moest worden gehouden met de AVG en de verschillende doelgroepen binnen de HU.

Onze oplossing

Om te kunnen voldoen aan de vraag van de HU is Copper IM gestart met een analyse van de huidige situatie met de oude website. Middels een 0-meting van hoeveelheid verkeer, gemiddelde posities en huidige optimalisatie hebben we de verbeterpunten in kaart gebracht.

Vervolgens is er voor de belangrijkste pagina’s van de HU een uitgebreide zoektermanalyse uitgevoerd. Onder de belangrijkste pagina’s werden pagina’s meegenomen die van belang waren tijdens het gehele oriëntatieproces van nieuwe studenten.

Voor de belangrijkste pagina’s volgde een advies voor de technische invulling van deze pagina’s en werd er een contentbriefing gemaakt voor het bureau dat de nieuwe teksten verzorgde. Voor dit bureau aan de slag ging met de teksten werden deze eerst goed gebriefd over SEO tekstschrijven.

Omdat de structuur van de website bijna volledig veranderde moesten de oude URL’s die opgenomen waren in de zoekresultaten van Google geredirect worden naar de nieuwe URL’s. Dit ging om duizenden URL’s. Wanneer dit allemaal doorgevoerd zou worden zou dit de laadtijd enorm vertragen vandaar dat er met ongeveer 100 slimme redirects ruim 90% van de oude URL’s konden redirecten.

Wat betreft het meten is Google Tag Manager volledig opnieuw ingericht en zijn er nieuwe Analytics accounts aangemaakt. Samen met de HU zijn er voor alle belangrijke opleidingen Analytics dashboards ontwikkeld.

Hogeschool Utrecht

Resultaat

Vanwege de grote hoeveelheid nieuwe URL’s heeft het even geduurd voordat Google deze allemaal had opgepakt. Dit resulteerde in een hele lichte daling van het SEO-verkeer in de eerste twee maanden na livegang. Daarna is het verkeer toegenomen. Over de eerste 6 maanden na livegang was het SEO-verkeer gestegen met 2%.

Hogeschool Utrecht review

Suzanne de Jong

Hogeschool Utrecht

"DE SAMENWERKING WAS ERG PRETTIG"

Copper IM heeft ons vorig jaar geholpen met het professionaliseren van onze activiteiten op het gebied van SEO en web analytics. De samenwerking was erg prettig, Copper IM heeft veel kennis van zaken en het heeft mooie resultaten opgeleverd. Dit hopen we de komende tijd samen verder uit te bouwen.

Gerelateerde cases

Rijkswaterstaat gebouw

Groei organische verkeer met ruim 23,5%

Gestart met een uitgebreide zoektermanalyse rondom alle wegen en waterwegen die Rijkswaterstaat in hun beheer hebben en de omslag naar het denken vanuit de doelgroep naar ruim 500.000 bezoekers uit Google.

Expertise(s):
SEO
Trainingen
Case reclamematerialen

Omzetverhoging van 18% door nieuwe webshop

Het realiseren van een nieuwe huisstijl voor ReclameMaterialen.com én de lancering van OnlineDisplayShop.de. Dit heeft gezorgd voor een omzetgroei van maar liefst 18%.

Expertise(s):
SEA
SEO
Conversie optimalisatie