Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

DE KLANT: KitXpert.nl

In januari 2021 kwamen we in contact met Wikro B.V. , groothandel in bouw- en afbouwmaterialen gevestigd in Renkum. Dit familiebedrijf bestaat inmiddels meer dan 60 jaar en blijft zich verder ontwikkelen. Met Edwin Spies (CEO), Sonja Spies (Directie assistent & Officemanager) en Wessel Spies (Business Development, Marketing & Sales) beschikken we over zeer betrokken en gemotiveerd team, wat we terugzien in de samenwerking én resultaten.

DE VRAAG VAN DE KLANT

Vanuit zijn studie en affiniteit met online marketing heeft Wessel binnen Wikro B.V. de webshop KitXpert.nl ontwikkeld. KitXpert heeft een groot assortiment lijmen, kitten, purschuimen en toebehoren van bekende topmerken als o.a. Soudal, Illbruck en Den Braven. Daarnaast hebben zij ook kwalitatieve eigen producten ontwikkeld en kunnen doe-het-zelvers en professionals in bouw en renovatie terecht op het blogplatform voor tips en adviezen voor hun projecten.

Tijdens de coronaperiode (2020) kwam de groei van KitXpert.nl in een stroomversnelling doordat de bouwmarkten tijdens de lockdowns gesloten waren, particulieren meer gingen klussen en de verkoop verschoof naar online. Toen werd de potentie van deze shop intern pas echt duidelijk en werd Copper IM als bureau aangehaakt met de volgende klantvraag:

“Hoe kunnen we de groei van KitXpert ook na de coronaperiode continueren en ons online marktaandeel verder uitbreiden?”

 

Onze oplossing – SEO

 

Zoals in de meeste projecten bij Copper IM hebben we gekozen om eerst een goede basis neer te zetten vanuit zoekmachine optimalisatie (SEO) en hier voor resultaat op korte termijn binnen Google Ads direct specifieker op te adverteren.

Bij de start van dit project stond ons SEO-proces, waarmee we vanuit een helikopterview de juiste prioriteit in de optimalisaties bepalen, centraal.

Zoektermen bepalen

Voor de belangrijkste productcategorieën zijn we gestart met het opnieuw bepalen van de zoektermen op basis van long-tail combinaties en verschillende zoekintenties. Van oriënterende doe-het-zelvers die terecht kunnen op informatieve blogs, tot grote bouwbedrijven die landen op (sub)categorieën die exact aansluiten op producteigenschappen voor hun project.

Content verbeteren/uitbreiden

Tijdens de samenwerking heeft Wikro B.V. door de groei het team uitgebreid met een E-commerce medewerker die de benodigde content is gaan ontwikkelen, o.b.v. onze zoektermanalyses. Tijdens werkdagen op locatie, afwisselend bij klant en op ons kantoor in Arnhem, zijn er zo in korte tijd veel stappen gezet.

De oude situatie was dat er voor elke categorie maar 1 landingspagina was, met de focus op 1 zoekterm. In de huidige situatie hebben we dit per categorie uitgebreid met losse landingspagina’s voor subcategorieën en gericht op veel meer termen.

Techniek optimaliseren

Ook technisch hebben we de website constant geoptimaliseerd, zodat de indexering van de nieuwe pagina’s zo soepel mogelijk verloopt (XML-sitemap, canonicals en robots.txt bestand) en ook de gebruikerservaring voor bezoekers optimaal is.

Een belangrijk onderdeel hierbij is de implementatie van een nieuwe thema om beter te voldoen aan de Core Web Vitals van Google. In de onderstaande grafiek is duidelijk te herkennen dat de implementatie van het thema eind 2021 was afgerond en daarna het percentage goede URL’s flink stijgt.

Doorklikpercentage verbeteren

Na een aantal maanden had Google de optimalisaties en nieuwe pagina’s geïndexeerd en zagen we de eerste topposities in onze rank tracking tools. Hier houdt onze optimalisatie niet op, want door het verbeteren van het doorklikpercentage verhogen we het aantal klikken uit de resultaten, waardoor we in posities nog verder kunnen stijgen.

Door te testen met SEO-paginatitels en metadescripties en het toevoegen van rich snippets is het doorklikpercentage verbeterd.

Onze oplossing - SEA

 

Ads

Naast het bouwen aan lange termijn resultaten met SEO, zijn we ook aan de slag gegaan met Ads om het rendement een boost te geven. Na het bepalen van de gewenste ROAS (Return on Ads Spend) per merk en productgroep konden de bestaande Google Ads campagnes geoptimaliseerd worden. Ook is de product feed verbeterd om een beter resultaat te kunnen draaien binnen Google Shopping.

 

Uitbreiden Google Ads accountstructuur

Nadat de belangrijkste productgroepen vanuit SEO geoptimaliseerd waren en hier specifiekere landingspagina’s aan zijn toegevoegd, is het Google Ads account van KitXpert.nl constant uitgebreid met specifiekere advertentiegroepen. Doordat wij op die manier steeds relevanter konden adverteren steeg de kwaliteitsscore, betaalden we minder per klik én steeg de conversieratio. Kortom: meer rendement uit het Ads budget!

Marketplaces & social

Behalve de constante bijsturingen en uitbreidingen binnenin Google Ads en de organische groei die we via SEO hebben gerealiseerd zijn we steeds meer kanalen gaan toevoegen aan de online marketingstrategie. Zo is KitXpert begonnen met het verkopen van hun producten op Marketplaces en hebben we bijvoorbeeld Bol.com als platform toegevoegd aan de strategie, ook draaien we daarnaast sinds kort ook regelmatig campagnes op Facebook die een bijdrage leveren aan de succesvolle resultaten.

Performance Max

Ook testen met Performance Max campagnes binnen Google Ads mag niet ontbreken. Binnen no-time heeft KitXpert ons voorzien van alle benodigde input zoals productfotografie en een korte bedrijfsvideo. Met Performance Max maakt Google op basis van AI geautomatiseerd display-, video- en tekstadvertenties met als einddoel een hogere ROAS. Zo verhogen we constant de online zichtbaarheid van KitXpert als specialist binnen afbouwmaterialen gedurende de gehele klantreis.

Resultaat

 

Vanuit onze team effort met KitXpert en de strategie die aan begin 2021 is bepaald en uitgerold hebben we mooie resultaten kunnen boeken.

Groei in bereik

 

Groei in omzet

“Wij ervaren Copper IM als een betrokken organisatie die meedenkt in kansen en ondersteunt in het realiseren hiervan. Als klant word je nauw betrokken bij de werkzaamheden die zij uitvoeren en word je goed op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen hiervan.

Als er vragen zijn kan je altijd bij ze terecht en er is zelfs de mogelijkheid om bij hen op locatie te komen werken. Dit geeft je relatie met Copper IM een persoonlijke touch die je niet overal ziet. Bij Copper werken gezellige mensen met verstand van zaken waar er een informele sfeer hangt, maar wel serieus gewerkt wordt. Al met al zijn wij erg tevreden over onze samenwerking.”

Wessel Spies, Business Development, Marketing & Sales KitXpert

Job & Jorn - Online Marketing

BEN JIJ BENIEUWD GEWORDEN?

Bij Copper IM hebben we alle kennis en specialisten in huis om jou te ondersteunen en te helpen om de resultaten van jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Wil je eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden of heb je een specifieke vraag?

Neem dan nu contact met ons op!

Klik hier om met ons in contact te komen!