AVG en social advertising

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is van invloed op de online advertentiecampagnes van jouw bedrijf. In deze blogpost leggen we je uit hoe je zorgt dat jouw Facebook advertising- en Google AdWords-campagnes voldoen aan de nieuwe privacy-eisen en zo optimaal mogelijk blijven presteren.

AVG en Facebook advertising

Bij het adverteren in Facebook krijg je veel targetingopties. Facebook houdt zelf de gebruikersgegevens om op te targeten (zoals geslacht, leeftijd, woonplaats, affiniteiten, etc.) bij. Hierdoor ligt verantwoordelijkheid bij Facebook en hoef je hier als adverteerder geen maatregelen voor te nemen.

Vanuit de AVG ben je wel verplicht om expliciete toestemming te vragen voor targeting op doelgroepen die je zelf opbouwt binnen Facebook of wanneer je een klantenbestand gebruikt. Voor welke advertentiestrategieën dit precies geldt, leggen we hieronder aan je uit.

Targeting van Facebook-advertenties op websiteverkeer of een klantenbestand

Data uit een klantenbestand of over jouw websiteverkeer zijn gegevens die je zelf verzamelt, bijvoorbeeld e-mailadressen of bekeken productpagina’s. Voor deze gegevens geldt hetzelfde als bij Google Customer Match of remarketing campagnes, namelijk dat je dit als adverteerder niet mag inzetten zonder toestemming van de bezoekers.

Facebook lookalike audiences

Facebook biedt de mogelijkheid om advertenties te targeten op ‘vergelijkbare doelgroepen’, via lookalike audiences. Bij lookalike audiences zoekt Facebook naar een vergelijkbare doelgroep om te targeten, op basis van de door jou verzamelde doelgroep. Om gebruik te maken van lookalike audiences, deel je klantgegevens met Facebook en is toestemming van je bezoekers noodzakelijk.

Facebook-pixel

Het plaatsen van een Facebook-pixel op je website, biedt je de mogelijkheid om als adverteerder remarketingdoelgroepen in Facebook op te bouwen. Dezelfde pixel wordt ook gebruikt voor de conversietracking in Facebook. We adviseren om de Facebook-pixel te blijven gebruiken, zodat je de resultaten van campagnes goed kunt blijven doormeten en bijsturen. Dit dient wel te worden opgenomen in de cookiemelding en het script mag pas bij akkoord van de bezoeker worden ingeladen.

AVG en adverteren in Google AdWords

Google AdWords biedt een aantal advertentiemogelijkheden waarbij je als online marketeer moet voldoen aan de AVG. Veel SEA-campagnes zijn gebaseerd op trackingcookies, advertentiecookies of het delen van e-mailadressen met Google en dat mag straks niet meer zonder toestemming van de gebruiker.

Adverteren in het Google-zoeknetwerk

SEA-campagnes binnen het Google-zoeknetwerk, waarbij advertenties getoond worden in de zoekresultaten op basis van biedingen op zoekwoorden, vallen buiten de AVG. Bezoekers vanuit deze advertenties blijven anoniem en hiervoor hoef je geen toestemming te vragen.

AdWords-campagnes in het displaynetwerk

Voor het vertonen van banners in het Google-displaynetwerk maak je, net als in het zoeknetwerk, enkel gebruik van anonieme data. Je hebt voor het inzetten van display-advertenties geen expliciete toestemming van de gebruikers nodig.

LET OP: Bij het adverteren binnen het zoeknetwerk en displaynetwerk zijn er functies in Google AdWords waarmee je campagnes optimaliseert door middel van gebruikersgegevens. Als je deze advertentiestrategieën inzet, moet je gebruikers hier wel over informeren en om toestemming vragen. Hieronder leggen we uit welke vormen van adverteren dat zijn.

Remarketing en RLSA

Als je binnen Google AdWords gebruikmaakt van remarketing en remarketing lists for search ads (RLSA) worden er advertenties getoond aan eerdere bezoekers van je website. Hierbij maak je gebruik van cookies op je eigen website en dus moet je voor remarketing en RLSA expliciete toestemming vragen aan websitebezoekers. Dit geldt ook voor remarketingcampagnes binnen Google Shopping en YouTube.

Similar audiences en Google Customer Match

Net als Facebook, biedt ook Google AdWords de mogelijkheid om te targeten op vergelijkbare doelgroepen, met similar audiences. Hiervoor deel je gegevens van je huidige websitebezoekers met Google. De AVG verplicht je om hiervoor toestemming te vragen aan bezoekers, voordat je van similar audiences gebruik mag maken.

Google Customer Match is een nog duidelijker geval. Hierbij target je mensen op basis van hun e-mailadres dat je op de website hebt verkregen. Je deelt hierbij persoonsgegevens met Google en dus heb je hier vooraf expliciete toestemming voor nodig.

Net als voor remarketing, gelden de regels rondom similar audiences en customer match ook voor advertenties in Google Shopping en YouTube.

AVG en conversietracking in Google AdWords

Om te sturen op een optimaal rendement van je Google AdWords-campagnes, is het natuurlijk essentieel om de conversies door te meten. Behalve op het adverteren in Google AdWords heeft de AVG ook invloed op de conversietracking van je campagnes.

Google AdWords-conversietag

Voor de Google AdWords-conversietag heb je in principe geen expliciete toestemming nodig, omdat je hiervoor geen persoonsgegevens nodig hebt. Voorheen werden de conversies en andere data in Google Analytics echter wel getrackt via het IP-adres en dit valt binnen de AVG wel onder persoonsgegevens. Dit kan worden opgelost door de data in Google Analytics te anonimiseren.

Het anonimiseren van IP-adressen in Google Analytics doe je door bij de webbouwer te vragen of zij het volgende stukje code kunnen toevoegen aan het Analytics trackingscript:

ga('set', 'anonymizeIp', true);

Een andere optie om dit in te richten, is via Google Tag Manager. Dit kunnen we bij Copper IM voor je uit handen nemen, neem hiervoor contact op met je contactpersoon.

Conversies vanuit Google Analytics importeren naar Google AdWords

Je kunt er ook voor kiezen om de Google AdWords-conversietag niet te plaatsen en de conversies in te laden vanuit de Google Analytics-koppeling. Wanneer je, zoals hierboven beschreven, binnen Google Analytics IP-adressen hebt geanonimiseerd, hoef je hiervoor geen toestemming te vragen aan websitebezoekers.

Hoe zorg ik voor een juiste cookiemelding en privacyverklaring?

In onze introductie over de AVG hebben we voor jullie op een rijtje gezet waar de cookiemelding, formulieren en privacyverklaring van je website aan moet voldoen om AVG proof te zijn. Die voorwaarden kun je hier teruglezen.

Zelf aan de slag met de AVG

Zoals je hebt gelezen, kunnen we je met een aantal van de AVG-richtlijnen goed op weg helpen, maar zal je ook zelf, samen met de webbouwer, actief aan de slag moeten. Wil je meer weten over de AVG en specifieke toepassingen, zoals e-mailmarketing, remarketing en Google Analytics? Lees dan onze overige blogposts, die hier verder op inzoomen:

 

Wil je meer weten?

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op via 088-1267600 of via ons contactformulier. Wij brengen je graag in een persoonlijk gesprek op de hoogte van alle mogelijkheden.

Contact opnemen
Google premium partner
adcalls
hotjar
bing
FD gazellen