Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!
Google Analytics biedt nu een item-scoped en event-scoped versie van elke ecommerce-metric, zodat je informatie over jouw producten of diensten kunt analyseren en belangrijke ecommerce-interacties afzonderlijk kunt analyseren.
Google Analytics 4 heeft verschillende updates uitgebracht om de gebruikerservaring en het aanpassingsvermogen te verbeteren.
Eén update stelt gebruikers in staat om Universal Analytics-audiences opnieuw te maken in een Google Analytics 4- property met behulp van de GA4 Migrator for Google Analytics Google Sheets add-on. De add-on bevat informatie over welke audiences opnieuw kunnen worden aangemaakt en stelt gebruikers in staat de audience definities in de spreadsheet te bewerken om relevante GA4 dimensies en metrics te gebruiken.
Met een andere update kunnen gebruikers de inhoud op de Startpagina personaliseren en de metriek op de overzichts- en realtimekaarten wijzigen. De wijzigingen in de statistieken, dimensies en datum op een kaart worden in toekomstige sessies hersteld, en wanneer gebruikers terugkeren naar een rapport via het gedeelte Onlangs geopend, zien ze alle wijzigingen in het rapport.
Er is ook een ‘Suggested for you’-sectie toegevoegd om populaire kaarten in Google Analytics 4-eigenschappen weer te geven, zodat gebruikers nuttige informatie in hun eigendom kunnen vinden.
Ten slotte kunnen gebruikers nu feedback geven door een duim omhoog of omlaag te doen voor kaarten in de ‘Suggested for you’, ‘Because you view frequently’ en ‘Insights’ onderdelen, zodat Google Analytics in de toekomst meer nuttige informatie kan bieden.
Google Analytics biedt Google Ads-gebruikers nu een eenmalig Ads-tegoed om te helpen meer potentiële klanten te bereiken met behulp van hun Google Analytics-gegevens. De nieuwe aanbeveling verschijnt bovenaan het Advertentie snapshot rapport of in het gedeelte Inzichten & Aanbevelingen op de startpagina voor accounts van Google Analytics die hiervoor in aanmerking komen.
Google heeft een nieuw Landing page-rapport toegevoegd om de effectiviteit te kunnen evalueren van de eerste pagina’s waar mensen op landen als ze jouw website bezoeken. Inzicht in waar gebruikers voor het eerst landen op je website kan je helpen je gebruikerservaring en marketinginspanningen te optimaliseren.
Gegevens over gedragsmodellen zijn nu beschikbaar in Realtime-rapporten en kaarten met Realtime-gegevens in Google Analytics 4. Realtime gedragsmodellen breiden de voordelen uit van gemodelleerde gegevens die al beschikbaar zijn in andere rapporten. Wanneer websitebezoekers of app-gebruikers analytics-cookies of gelijkwaardige app-identificaties weigeren, missen rapporten gegevens over hen. Gedragsmodellering vult de ontbrekende gegevens aan door het gedrag van gebruikers die analytische cookies weigeren te modelleren op basis van het gedrag van vergelijkbare gebruikers die analytische cookies accepteren.
De volgende nieuwe sessiegegevens zijn toegevoegd aan rapporten en verkenningen:
Naast de website tags die zijn gecreëerd binnen GA4, kan de Google Analytics Setup Assistant nu ook bestaande tags (her)gebruiken die zijn gecreëerd binnen Google Ads. Hierdoor kan jouw nieuwe GA4 property gewoon data ontvangen, zonder je hele website te hoeven her-taggen.
Je kan nu zelfgemaakte dimensies en statistieken toevoegen aan je zelfgemaakte rapporten als primaire dimensies. Zo kan je makkelijker rapporteren over aangepaste informatie die belangrijk is voor jouw bedrijf. Daarnaast zijn de dimensies en statistieken in de Rapportenbouwer bijgewerkt, om gemakkelijker te kunnen navigeren en dimensies en statistieken sneller te kunnen vinden.
Je kunt nu een dagelijks, wekelijks of maandelijks schema opstellen voor alle typen gegevensimport (item, cost, user, event) waarmee gegevens worden opgehaald van een File Transfer Protocol (FTP) server naar keuze. Daarnaast kun je nog steeds op elk moment handmatig een bestand importeren.
Vanaf nu kan je Google Analytics 4 ecommerce rapporten gebruiken zonder dat je je ecommerce implementatie hoeft te veranderen. Het was al mogelijk om volledig te migreren en te her implementeren van e-commerce om GA4 e-commerce events te versturen (dit raadt Google aan), maar sinds vandaag is het ook mogelijk om:
Google toont vanaf nu aanbevelingen boven verschillende GA4 rapporten. Hiervoor moet genoeg data aanwezig zijn om deze aanbevelingen te geven.
Google heeft wijzigingen aangebracht in het Data-Driven attributiemodel die de nauwkeurigheid van het model verbeteren voor conversietypes met een laag conversievolume of een korte gegevenshistorie.
De alpha versie van GA4’s Access Logging API wordt geïntroduceerd aan Analytics 360 properties. Deze functie geeft een lijst van gebruikers die toegang hebben tot de data van propperties en details over de toegang. Hiermee kan je automatisch de toegang tot je accounts monitoren voor audit doeleinden.
Je kan nu de instellingen voor het verlopen en bijwerken van cookies wijzigen vanaf de Analytics-interface. Hierdoor hoef je de globale site-tagcode niet meer te veranderen of Google Tag Manager te gebruiken om dit te doen.
edereen met toegang tot een property kan nu filters toepassen op een detail report, om een subset te bekijken van de data. Als de gebruiker die de filter heeft toegepast, het rapport verlaat, wordt de filter automatisch verwijderd.
Iedereen met de machtigingen Editor (en hoger) voor een property kan nu gefilterde custom rapporten maken, om een meer geleide rapportage-ervaring te creëren.
Vanaf nu kan je binnen GA4 het bouncepercentage, extra UTM-parameterwaarden en conversiepercentage zien op verschillende locaties, waaronder verkenningen, segmenten, doelgroepen, rapporten en de Google Analytics Data API.
Google Ad Manager publisher networks kan nu, door middel van web data reporting, rapporteren over Google Ad Manager web en app ad monetization in Google Analytics 4 en kan rapporteren over Google Analytics 4 gedragsgegevens over web en app in Google Ad Manager Analytics rapporten.
Het gedeelte Onlangs bekeken in de zoekresultaten van Google Analytics 4-property’s is uitgebreid. Waar voorheen alleen links stonden naar recent bekeken standaardrapporten, staan hier nu ook links tussen naar aangepaste rapporten, Verkennen, de pagina Beheerder, Advertentiehub en Instellen.
Gedragsmodellering voor de toestemmingsmodus is geïntroduceerd om het gat te dichten wat ontstaat door de bezoekers die Analytics-cookies weigeren. Door het gedrag van gebruikers die Analytics-cookies weigeren, te modelleren op basis van het gedrag van vergelijkbare gebruikers die Analytics-cookies accepteren, probeert Google onvolledige metingsscenario’s te verminderen.
Wanneer je doelgroepen bouwt in Analytics, kun je de doelgroepdefinitie configureren om dynamisch gebruikers op te nemen of uit te sluiten die voldoen aan de waarde van de parameter event_count in de afgelopen N dagen. Deze optie is alleen beschikbaar wanneer je gebeurtenissen gebruikt als basis voor de doelgroep.
Gebruikers zullen tijdelijk geen wijzigingen in hun tagging-instellingen kunnen zien in de Property Change History. Dit omvat wijzigingen in domeinoverschrijdende metingen, intern verkeer, ongewenste verwijzingen en sessie time-out. Deze info wordt in de volgende update verplaatst naar de Web stream details pagina.
Gebruikers met de rol van editor kunnen nu een events direct in het eventsrapport als conversie markeren en ongedaan maken.
Het zoekvak bovenaan Analytics biedt nu suggesties om het vinden van informatie makkelijker te maken. Tijdens het typen toont Analytics nuttige zoekopdrachten, waarbij het voorgestelde deel van de tekst vet wordt weergegeven.
Bij Copper IM hebben we alle kennis en specialisten in huis om jou te ondersteunen en te helpen om de resultaten van jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Heb je vragen over GA4, zoek je een training of heb je hulp nodig met de implementatie van Analytics?
Neem dan nu contact met ons op!
Klik hier om met ons in contact te komen!