Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Blog overzicht

Je merknaam veranderen, twee websites samenvoegen of een wijziging van .nl naar .com: er zijn een hoop redenen op te noemen om je domein te verhuizen. Maar wist je dat een domeinverhuizing veel impact kan hebben op je organische posities en SEO-verkeer? Deze impact kan zowel positief als negatief zijn, afhankelijk van hoe de domeinverhuizing begeleid wordt. Wil jij er zeker van zijn dat jouw domeinverhuizing goed verloopt, zonder posities of verkeer kwijt te raken? Lees dan onze tips in deze blog.

Wat is een domeinverhuizing?

Er zijn meerdere interpretaties van het woord domeinverhuizing, maar wij definiëren het als de verhuizing van je website van de ene naar de andere plek. De twee meest voorkomende voorbeelden hiervan zijn:

Ondanks het feit dat de term ‘domeinverhuizing’ vaak gebruikt wordt in combinatie met de eerste context, vinden we de tweede betekenis toch een stukje interessanter. Niet alleen liggen er valkuilen op de loer bij het verhuizen van je website naar een ander domein, er zijn ook een hoop SEO-kansen waar je voor, tijdens en na de verhuizing op in kunt spelen. Geen zorgen, na het lezen van deze blog weet je precies wat jij kunt doen om je domeinverhuizing zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Valkuilen bij een domeinverhuizing

Een domeinverhuizing houdt eigenlijk een verandering in URL in. Wanneer de URL van je website verandert, kan dit de nodige consequenties hebben voor je online zichtbaarheid. Uiteraard is er niks aan de hand wanneer dit in goede banen wordt geleid, maar de praktijk leert dat dit niet altijd het geval is. Denk aan:

Ook webdevelopers staan niet altijd stil bij bovenstaande aandachtspunten. Daarom is de aanwezigheid van een SEO-specialist bij dit proces van groot belang. Niet alleen is het de taak van de SEO-specialist om te voorkomen dat het proces in meerdere valkuilen verzandt, er kunnen namelijk ook nieuwe SEO-kansen aangegrepen worden.

Kansen bij een domeinverhuizing

Bij een domeinverhuizing staat de verandering van URLs centraal. Het is daarom een ideale gelegenheid om een paar extra wijzigingen in de URL-structuur te doen ten behoeve van SEO. Denk hierbij aan het creëren van een ‘schonere’ URL-structuur met minder lagen of relevantere URLs.

Zoals ik al eerder aangaf kan het een valkuil zijn om tijdens een domeinverhuizing geen controle te doen op de verwijzingen vanaf externe websites. Je kunt deze valkuil ook ombuigen tot een kans: er zijn wellicht verwijzingen van websites waar je liever niet mee geassocieerd wordt, of bijvoorbeeld van een website met een hoge spamscore (denk aan startpagina’s). Het is verstandig om op zo’n moment deze links eens na te laten lopen en jouw linkprofiel te laten opschonen. Een SEO-specialist kan dit snel voor je inzichtelijk maken.

Tot slot is een domeinverhuizing ook het ideale moment om je sitemap en/of robots.txt op te schonen. Vermoedelijk is er toch al een webbouwer aangehaakt om mee te helpen aan het proces, dan is het opschonen en/of optimaliseren van deze bestanden een relatief eenvoudige stap. Staan er bijvoorbeeld regels in je robots.txt die niet (meer) nodig zijn? En weet je zeker dat je alle pagina’s die je geïndexeerd wil hebben ook in de sitemap hebt staan? Zorg ervoor dat dit goed geregeld is op het moment dat de verhuizing plaatsvindt.

XML sitemap
Afbeelding 1: kijk bij een domeinverhuizing goed of je sitemap nog compleet is.

Pre-livegang checklist

Goed; we weten nu wat de valkuilen en SEO-kansen zijn. Maar wat moet er nou concreet gebeuren bij zo’n domeinverhuizing? Hieronder volgt een korte checklist die je aan kunt houden op het moment dat het traject start. De checklist is onder te verdelen in zaken die je voor livegang moet checken en zaken die je pas na de verhuizing kunt regelen. Hieronder lees je eerst de belangrijkste punten die je moet regelen voordat de verhuizing plaatsvindt.

Post-livegang checklist

Heeft de domeinverhuizing plaatsgevonden? Dan is het belangrijk om in ieder geval een check te doen op de volgende onderdelen:

Domeinverhuizing doorgeven via Google Search Console
Afbeelding 2: je domeinverhuizing geef je eenvoudig door via Google Search Console.

Post-livegang monitoring

Heb je de hele checklist doorlopen en is alles geregeld? Top! Dit wil echter nog niet zeggen dat er niks meer kan gebeuren. Effecten als verschuivingen in zoekterm posities en organisch verkeer zie je pas na enkele weken tot maanden. Houd daarom de volgende zaken de eerste paar maanden nog even goed in de gaten:

Index-dekking controleren in Google Search Console
Afbeelding 3: let bij de index-dekking op plotselinge wijzigingen in het aantal geldige URLs.

Zoals je ziet komt er een hoop kijken bij een (succesvolle) domeinverhuizing. Zie je door de bomen het bos niet meer, of wil je graag dat er een extra set ogen meekijkt op jouw domeinverhuizing? Neem dan eens contact met ons op, we gaan graag met je om de tafel om te bepalen wat we voor elkaar kunnen betekenen. Copper IM heeft meerdere SEO-specialisten in huis met ervaring in domeinverhuizingen. We zetten onze kennis en ervaring graag in om jou te voorzien van een SEO advies op maat.

Lees ook
Google rich snippets

26 maart 2020

Update rich snippets

Onlangs zijn er wat veranderingen geweest binnen de zoekresultaten van Google. Het gaat om de zogenaamde rich snippets, uitgelichte onderdelen zoals recepten, evenementen en reviewsterren. Hier stellen we je graag van op de hoogte. Mijn reviewsterren zijn verdwenen, wat nu? Waarschijnlijk heb je het al gemerkt, maar er is een…

Auteur: Carsten de Groot
Expertise(s):
SEO
Domeinverhuizing

23 maart 2020

Technische SEO optimaliseren

SEO bestaat in principe uit een drie-eenheid: content, autoriteit en techniek. Dat laatste vormt eigenlijk het fundament van al je SEO-werkzaamheden. Als je website technisch gezien niet goed staat, dan zul je niet het optimale uit je content en autoriteit kunnen halen, ook al stop je hier nog zoveel effort…

Auteur: Carsten de Groot
Expertise(s):
SEO
Domeinverhuizing