Overige

Explosieve stijging e-mailmarketing in crisistijd

KNALLEN MET E-MAIL MARKETING

Binnen enkele weken stond de wereld op zijn kop. We hadden allemaal te maken met Corona. Voordat iedereen überhaupt besefte wat er aan de hand was, waren marketeers al bezig met hun plannen. Hoe gaan we dit overleven? Welke kanalen gaan we inzetten en wat gaan we communiceren? Zo werd er ook volop ingezet op e-mail marketing. Ik weet bijna zeker dat je vast veel mails voorbij hebt zien komen. Wat mij betreft, is het in crisistijd van belang om regelmatig te informeren en ik denk dat e-mail daar het beste kanaal voor is. Wat zijn nou eigenlijk de do’s en don’ts bij mailen in crisistijd als je een servicemail wilt versturen bijvoorbeeld?

DE SERVICEMAIL

Ook wel het servicebericht genoemd. Een mail die je vast en zeker voorbij hebt zien komen! In deze tijden is communiceren van belang. Denk aan het communiceren van de openingstijden van je winkel of hoe jij omgaat met de maatregelen binnen jouw restaurant. Heb je nog van deze e-mails in de planning staan? Een paar kleine tips:

Don’ts

  • Ga niet mailen om te mailen. Je wilt de ontvanger wel “echte” informatie geven. Zorg dat je aandacht besteedt aan de inhoud van je e-mail zowel tekst als afbeeldingen. Zorg dat je de ontvanger echt wat geeft!
  • Een servicemail wil je zo duidelijk mogelijk hebben. Maar wordt niet te afstandelijk naar de ontvanger. Blijf nog steeds in je achterhoofd houden dat je iedere e-mail persoonlijk aan de ontvanger stuurt. Ondanks dat het vaak een bulkmail is.

Do’s

  • Maak het aantrekkelijk! Servicemails zijn vaak niet heel sexy, maar zorg dat je daar verandering in brengt door beeld te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een leuke foto van het team dat nu voor je klaarstaat. De hele crisistijd is voor veel mensen lastig genoeg..
  • Geef nieuwe informatie. Zorg dat je de ontvanger iets nieuws geeft. We weten echt wel dat we onze handen moeten wassen en dat je ziet op dit moment overal Corona voorbijkomen. Een beetje luchtigheid is soms ook wel lekker nu. Misschien heb je wel een leuke interne anekdote..

DDMA DEED ONDERZOEK

DDMA is de branche vereniging voor data driven marketing. Zij voeren gedurende het jaar veel onderzoeken uit binnen de marketing. Zo hebben zij ook een commissie die zich richt op het kanaal e-mail. Uit onderzoek van de DDMA Commissie, E-mail, blijkt dat het kanaal explosief is gestegen in de huidige crisis tijd. Steeds meer bedrijven zien het als belangrijk(er) kanaal in deze tijden van crisis. Dit brengt dan ook hele interessante cijfers met zich mee! Veel organisaties zien hun open- (47%) en klikratio’s (46%) flink stijgen. Daarbij komt, dat ook de conversies stijgen vanuit het kanaal e-mailmarketing met maar liefst 35% ziet een stijging zowel B2B als B2C.