Conversie Optimalisatie

Uitgerold in 2021: De Google Page Experience update

UITGEROLD IN 2021: DE GOOGLE PAGE EXPERIENCE UPDATE

Google blijft het algoritme constant verbeteren en recent is duidelijk geworden dat er volgend jaar weer een grote core-update gaat plaatsvinden: de Page Experience Update. Na deze update zal de gebruikerservaring meer gaan tellen als een ranking factor. Is de user experience niet optimaal, dan is er een kans dat Google jouw pagina’s op minder hoge posities gaat vertonen. Gelukkig zijn we op tijd op de hoogte gebracht en kunnen we nu al in kaart brengen of jouw site voldoet aan de nieuwe richtlijnen en wat we kunnen optimaliseren.

WAT HOUDT DE GOOGLE PAGE EXPERIENCE UPDATE IN?

Om te kunnen bepalen of jouw pagina’s een goede gebruikerservaring bieden, kijkt het Google algoritme naar drie Core Web Vitals. Deze site vitaliteit scores laten de zoekmachine begrijpen hoe een gebruiker de gebruiksvriendelijkheid van een pagina ervaart. Hierbij wordt o.a. gekeken naar de laadsnelheid, veiligheid, aanwezigheid van afleidende advertenties en het verspringen van het scherm tijdens het lezen van de content.

 

Dit zijn de core web vitals waarmee Google de gebruikerservaring toetst:

  • Largest Contentful Paint (LCP): dit meet de laadsnelheid a.d.h.v. hoe snel het grootste gedeelte van de content zichtbaar is. Voor een goede ervaring moet de LCP binnen 2.5 seconden liggen wanneer de pagina start met laden.
  • First Input Delay (FID): dit meet de eerste interactiviteit op de pagina (bijvoorbeeld scrollen of het bewegen van de muis). Voor een goede ervaring moet de FID plaatsvinden binnen 100 milliseconden.
  • Cummulative Layout Shift (CLS): dit meet de visuele stabiliteit op een pagina, oftewel schuiven content elementen niet te veel tijdens het bezoek van de gebruiker. Voor een goede ervaring moet deze score onder de 0.1 liggen.

 

IS JOUW SITE KLAAR VOOR DE GOOGLE PAGE EXPERIENCE UPDATE? 

Om in kaart te brengen of jouw website klaar is voor deze update heeft Google verschillende rapporten toegevoegd aan Google Search Console. Binnen deze rapporten kunnen we exact zien voor hoeveel en welke URL’s er aanpassingen nodig zijn om de gebruikerservaring te optimaliseren. De aankomende periode zullen we voor al onze SEO-klanten dit actief monitoren en indien nodig met een rapport komen welke optimalisaties er moeten worden doorgevoerd. Dit moet opgepakt worden i.s.m. met de webbouwer, die we kunnen ondersteunen met onderstaande documentatie vanuit Google over hoe je aan elke factor kunt voldoen.

De actiepunten liggen dus bij de webbouwer, maar we zullen jullie hier uiteraard in ondersteunen zoals je van ons gewend bent!

Heb je vragen over deze update? Neem dan gerust contact op met een van onze SEO-specialisten en zij helpen je graag verder.