Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!
Google blijft het algoritme constant verbeteren en recent is duidelijk geworden dat er volgend jaar weer een grote core-update gaat plaatsvinden: de Page Experience Update. Na deze update zal de gebruikerservaring meer gaan tellen als een ranking factor. Is de user experience niet optimaal, dan is er een kans dat Google jouw pagina’s op minder hoge posities gaat vertonen. Gelukkig zijn we op tijd op de hoogte gebracht en kunnen we nu al in kaart brengen of jouw site voldoet aan de nieuwe richtlijnen en wat we kunnen optimaliseren.
Om te kunnen bepalen of jouw pagina’s een goede gebruikerservaring bieden, kijkt het Google algoritme naar drie Core Web Vitals. Deze site vitaliteit scores laten de zoekmachine begrijpen hoe een gebruiker de gebruiksvriendelijkheid van een pagina ervaart. Hierbij wordt o.a. gekeken naar de laadsnelheid, veiligheid, aanwezigheid van afleidende advertenties en het verspringen van het scherm tijdens het lezen van de content.
Dit zijn de core web vitals waarmee Google de gebruikerservaring toetst:
Om in kaart te brengen of jouw website klaar is voor deze update heeft Google verschillende rapporten toegevoegd aan Google Search Console. Binnen deze rapporten kunnen we exact zien voor hoeveel en welke URL’s er aanpassingen nodig zijn om de gebruikerservaring te optimaliseren. De aankomende periode zullen we voor al onze SEO-klanten dit actief monitoren en indien nodig met een rapport komen welke optimalisaties er moeten worden doorgevoerd. Dit moet opgepakt worden i.s.m. met de webbouwer, die we kunnen ondersteunen met onderstaande documentatie vanuit Google over hoe je aan elke factor kunt voldoen.
De actiepunten liggen dus bij de webbouwer, maar we zullen jullie hier uiteraard in ondersteunen zoals je van ons gewend bent!
Heb je vragen over deze update? Neem dan gerust contact op met een van onze SEO-specialisten en zij helpen je graag verder.