Zullen we bellen? Superleuk!

Laat je nummer achter, en laat weten wanneer het je uitkomt.
Dan bellen wij je terug!


x

Blog overzicht

Als men het over online advertising heeft, is er een grote kans dat je denkt aan conversies binnenhalen, conversiewaardes verhogen en een stijgende lijn in omzetgroei realiseren. Kortom, je denkt aan sales! Bereikdoelstellingen zijn dan ook vaak het ondergeschoven kindje in het online marketing landschap. Dit is erg zonde. Een steengoede display campagne is namelijk de basis voor het vergroten van je naamsbekendheid en het bereiken van jouw doelgroep. Dit draagt uiteindelijk ook bij aan het behalen van je salesdoelstellingen. Benieuwd hoe? In deze blog vertellen we je meer over wat Google Display advertising is en waarom jij ermee aan de slag moet gaan!

Wat is Google Display advertising?

But first things first, wat is Google Display advertising eigenlijk? Het Google Display netwerk is onderdeel van Google Ads en bestaat uit zo’n twee miljoen sites, video’s en apps waarin advertenties weergegeven kunnen worden. In tegenstelling tot het zoeknetwerk zijn dit niet slechts tekstuele advertenties, maar ook afbeeldingen en/of video’s die je inzet. Je kunt hiermee ongeveer 90% van alle internetgebruikers wereldwijd bereiken.

See Think Do Care model
Afbeelding 1: Het See Think Do Care model

Waarom Google Display advertising inzetten?

Binnen online marketing is de basis van middeleninzet vaak het gebruik van customer journeys en funnels als AIDA (Awareness, Interest, Desire & Action) en het See Think Do Care model van Google. Baseer jij jouw middelinzet vaak ook veelal op funnels? Dan is Google Display bij uitstek een geschikt middel voor awareness. Met Google Display advertising realiseer je meer naamsbekendheid en zoekverkeer, bereik je nieuwe doelgroepen en behaal je uiteindelijk meer conversies. Ontdek hieronder op welke wijze dit gebeurt!

Realiseer meer naamsbekendheid én zoekverkeer

Beeld je de volgende twee scenario’s in. Scenario 1: je hebt een webwinkel en verkoopt babyproducten. Momenteel is je naamsbekendheid niet erg groot en adverteer je met zoekadvertenties op product gerelateerde termen, zoals ‘hydrofiele doeken’ en ‘rompertjes’. Of scenario 2: je wordt met je webwinkel gevonden op zoektermen die product- en merknaam gerelateerd zijn, zoals ‘hydrofiele doeken Baby-Dump’ en ‘Baby-Dump rompertjes’. Daar waar je in scenario 1 de moordende concurrentie te lijf moet gaan om enigszins die oriënterende consument voor je winnen, heb je in scenario 2 de zoekende consument al bijna overtuigd. Doordat je naamsbekendheid in scenario 2 groter is, realiseer je veel meer zoekopdrachten die merknaam gerelateerd zijn. Met een goede Google Display campagne zorg je ervoor dat jouw naamsbekendheid toeneemt. Hiermee word je bijvoorbeeld op zoeksites van Google en op websites van zoekpartners van Google vertoond. Binnen het Google Display netwerk zijn dit bijvoorbeeld nieuwssites, diverse blogs en YouTube. Afhankelijk van je targeting, worden de Google Display ads getoond op specifieke websites of pagina’s, bij bepaalde zoekwoorden en onderwerpen die gerelateerd zijn aan jouw producten of bij specifieke doelgroepen op basis van interesses, demografische gegevens en eerdere websitebezoeken. 

Google Display advertising
Afbeelding 2: Realiseer meer naamsbekendheid

Bereik nieuwe look-a-like doelgroepen met Google Display advertising

Je vraagt je nu vast af of Google Display advertising dan alleen geschikt is voor kleinere merken om meer naamsbekendheid te behalen? Het antwoord hierop is nee. Ook als jij al een redelijke of grote naamsbekendheid hebt, bereik jij nog zeker niet iedereen uit je doelgroep! Met Google Display advertising kun je nieuwe look-a-like doelgroepen targetten. Hiermee richt jij je op mensen die lijken op je huidige doelgroep en bereik je potentiële nieuwe klanten. Dit levert je een verbeterd conversiepercentage op, omdat deze mensen lijken op je huidige doelgroep die al converteert. Heb jij een laag percentage nieuwe bezoekers? Dan is het zeker de moeite waard om nieuwe potentiële klanten te vinden met Google Display campagnes.

Sales binnenhalen met Google Display retargeting campagnes

Wanneer jij het internet afstruint, ben je ongetwijfeld in aanraking gekomen met display banners. Denk bijvoorbeeld aan de talloze keren dat je op zoek bent naar een nieuw paar sneakers. Vervolgens hollen deze sneakers je op allerlei websites achterna om jou eraan te herinneren dat ze op jouw aankoop wachten. Een staaltje retargeting! Hoewel je deze ads mogelijk op een gegeven moment irritant vindt, herinneren ze je er continu aan dat deze sneakers nog in de race zijn in jouw oriëntatieproces. Dit vergroot de kans dat je voor de sneakers kiest die meer top-of-mind zijn door de continue aanwezigheid middels de display ads. Google Ads advertising is daarom een zeer geschikt middel om de oriënterende consument over de streep te trekken.  

Voorbeeld van Google display ads
Afbeelding 3: Zo ziet een Display advertentie eruit

Hoe zet je display advertising in?

Naast Google Display advertising zijn er diverse andere manieren om met display naamsbekendheid te vergroten. Benieuwd naar een praktijkvoorbeeld? Voor onze klant GKN Fokker realiseerde we een groei in naamsbekendheid en conversies middels de inzet van display. Lees hier meer over in de klantcase. Ben jij overtuigd van de inzet van display advertising? Bij Copper IM kun je je Google Ads uitbesteden aan specialisten die volledig ontzorgen met de inzet van display advertising.

Lees ook
Banner trainingen

3 april 2020

SEO-training voor tekstschrijvers (gastblog)

Deze tekst is geschreven door Jeroen van Swaaij, tekstschrijver en deelnemer aan de ‘SEO training voor tekstschrijvers’. Als beroepsschrijver wist ik het al wel: met alleen sterke webteksten redt een ondernemer het niet in de wereld van online vindbaarheid. Al je concurrenten willen bovenaan de top tien van de zoekresultaten…

Expertise(s):
SEO
Zoekmachine optimalisatie
Trainingen
Google rich snippets

26 maart 2020

Update rich snippets

Onlangs zijn er wat veranderingen geweest binnen de zoekresultaten van Google. Het gaat om de zogenaamde rich snippets, uitgelichte onderdelen zoals recepten, evenementen en reviewsterren. Hier stellen we je graag van op de hoogte. Mijn reviewsterren zijn verdwenen, wat nu? Waarschijnlijk heb je het al gemerkt, maar er is een…

Auteur: Carsten de Groot
Expertise(s):
SEA